UPDATE: Plătim taxă ca să mergem pe autostradă

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va impune o taxă pentru şoferii care vor circula pe autostrăzile de pe coridorul IV, între Arad şi Constanţa, a anunţat ministrul Anca Boagiu.

Ministrul a precizat că vrea ca până la sfârşitul anului să cotracteze toată suma alocată de Uniunea Europeană prin programul operaţional sectorial în valoare de 5,7 miliarde euro până în 2014, până în prezent fiind contractate circa trei miliarde euro.
"Este o condiţie impusă de Uniunea Europeană de a percepe o taxă pentru autostrăzile finanţate de pe Coridorul IV, iar în acest moment analizăm împreună cu consultanţii noştri şi cu reprezentanţii JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions) valoarea acestei taxe, pe care o vom comunica atunci când lucrările se vor apropia de sfârşit", a spus ministrul Transporturilor, la semnarea a trei contracte pentru construcţia a trei tronsoane ale autostrăzii Orăştie-Sibiu de pe Coridorul IV.

"Până în prezent am contractat trei miliarde euro din cele 5,7 alocate prin POS T şi vrem ca până la sfârşitul anului să contractăm întreaga sumă. Din banii deja contractaţi, 1,12 miliarde euro sunt pentru proiecte de autostradă", a spus Anca Boagiu.
Nu avem dublă taxare
La finalul anului trecut, ministrul Anca Boagiu a declarat că românii vor plăti obligatoriu taxă pentru a circula pe autostradă, iar cumularea acesteia cu rovigneta nu înseamnă deloc o dublă taxare.
Taxa ar putea fi de 5 euro la suta de km
UPDATE: Modul în care se va aplica noua taxă de autostrăzi şi costul acesteia vor fi cunoscute la începutul anului viitor, a declarat Daniela Drăghia, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

‘La începutul anului viitor vom şti exact cum va arăta noua taxă pentru autostrăzi şi costul acesteia, fiindcă procedura spune că la finalizarea analizei UE trebuie să ne răspundă în termen de şase luni’, a explicat Daniela Drăghia.

În prezent, discuţia se poartă cu consultanţii în ceea ce priveşte valoarea taxei, suma iniţială de care se discuta fiind de 5 euro pe 100 km, dar şi modul în care vor fi verificaţi şoferii, fie prin puncte fixe de taxare, fie printr-un sistem mobil sau chiar prin intermediul sistemului de satelit ce va fi instalat prin programul Galileo.

Ministerul Transporturilor doreşte ca aceste taxe să fie impuse odată cu finalizarea tuturor tronsoanelor de autostradă de pe Coridorul IV, aici intrând şi autostrăzile deja existente, A1 şi A2, însă este posibil ca până în 2013, când se va finaliza Coridorul IV, să fie taxate doar autostrăzile A1 şi A2.
ARGUMENTE PRO

De ce să dam banii

    Autostrăzile vor avea o calitate mai bună decât în prezent
    Va spori siguranţa în trafic
    Vor fi reduse furturile de marcaje şi alte anexe
    Sunt mai multe state UE care au o astfel de taxă
    Ritmul de construire ar putea fi mai rapid

ARGUMENTE CONTRA

Nu merită să plătim

    Achităm deja o rovinietă şi o altă taxă inclusă în preţul carburanţilor
    Avem prea puţini kilometri de autostradă
    Autostrăzile au fost făcute cu banii statului şi nu sunt private
    Nu există garanţia că nu vor fi gropi
    Drumurile alternative au o calitate foarte slabă
Alții plătesc
Sunt ţări europene care taxează circulaţia pe autostrăzi. Polonia, care are o reţea de peste 800 km, sau Ungaria, care deţine peste 1.500 km. Cele mai mari taxe sunt în Spania – 8 euro/ 100 km, pentru maşinile mici, dar aici infrastructura este cel mai dezvoltată.

DEZBATERE:
Ești de acord cu taxa pe autostradă?