Oraşele devin tot mai aglomerate, iar statisticile arată că, până în anul 2050, două treimi din populaţia lumii va trăi în oraş. Bucureştiul ar putea ajunge în câţiva ani cea mai aglomerată capitală din Uniunea Europeană, conform specialiştilor. Peste 8.000 de oameni locuiesc, în prezent, pe o suprafaţă de un kilometru pătrat, dublu faţă de Budapesta sau Berlin. În marile oraşe ale lumii, scuterele şi bicicletele au devenit, de multă vreme, mijlocul de transport preferat, iar, mai nou, modelele echipate cu un motor electric sunt pe val.

Vechicule electrice pe două roţi se produc şi în România, la Craiova şi la Arad. Inginerul român Sorin Sârbu a avut ideea de a construi o trotinetă electrică la Craiova şi aşa a apărut compania E-Twow Electric Mobility, specializată în producerea şi distribuţia vehiculelor electrice. După patru ani de cercetare şi dezvoltare a fost scoasă pe piaţă prima trotinetă electrică românească. Primele 200 de trotinete s-au vândut deja, iar acum se lucrează la noi concepte, dar şi la o fabrică. În prezent, trotinetele electrice româneşti sunt produse în China, de Jinhua E-Twow Technology, iar asamblarea se realizează în România, la Craiova. „Anul viitor, producţia acestui vehicul, dar şi a altor tipuri de vehicule (biciclete electrice, scutere electrice, scaune electrice destinate persoanelor cu dizabilităţi) se va realiza în fabrica pe care o construim, la ora actuală, în Craiova. Este vorba despre un proiect pe bani europeni, în valoare de aproximativ cinci milioane de euro. Numărul mediu de angajaţi în cadrul acestei noi fabrici va fi de 100”, a declarat, Sorin Petcu, administratorul companiei producătoare.

 

E-Twow este o trotinetă electrică pliabilă, uşor de folosit, cu un design dinamic şi tehnologii de ultimă oră, precum: sistemul KERS (kinetic energy recover system) – pentru recuperarea energiei cinetice, dar şi sistemul de frânare regenerativă, frânare magnetică şi pilot automat. Tehnologia KERS este utilizată şi în competiţiile de Formula 1, fiind pentru prima dată când a fost folosit pe o trotinetă electrică. Potrivit datelor tehnice, consumul de energie al unei astfel de trotinete este de 6,15Wh/km (cu farurile LED aprinse), calculat la o viteză de 20 km/h, cu funcţia de pilot automat activată, la o viteză a vântului de mai puţin de 10 km/h şi o sarcină de 75 kg. Trotineta cântăreşte doar 10,7 kg, fiind cel mai uşor vehicul electric din lume. Preţul unei trotinete electrice E-Twow porneşte de la 2.750 de lei, în funcţie de caracteristicile tehnice, conform informaţiilor publicate pe site-ul companiei.  Vehiculul este disponibil în trei versiuni de echipare, respectiv Eco, Master şi Booster, diferenţa dintre aceste variante fiind puterea motorului.  În timp ce modelul Eco are un motor de 350 W şi o autonomie de până la 30 de kilometri, iar viteza maximă atinsă este de 27 Km/h, E-Twow în versiunea Master este dotată cu un motor de 450 W, ceea ce îi permite o autonomie de maximum 40 de kilometri şi o viteză 28 km/h. Nu în ultimul rând, versiunea Booster a trotinetei are un motor de 500 W, permite parcurgerea a cel mult 35 de kilometri, iar viteza maxim atinsă este de 30 km/h. Timpul de încărcare al bateriei este de până la două ore, în timp ce garanţia acordată de către producător ajunge la şase luni. Inginerul Sorin Sârbu lucrează, în prezent, la motorul «brush less», adică fără perii, care va fi produs în Craiova, şi va avea o gamă diferită de puteri.

Scuterul inteligent de la Arad

Un scuter care urmează să fie pus în vânzare, luna aceasta, este Rolley Scooterson. Este ideea  lui Mihnea de Vries, un antreprenor în serie cu experienţă de peste 20 de ani. Lui i s-a alăturat Flavius Balaj, proprietarul Mr. Fab, un grup de firme ce activează în domeniul investiţiilor şi construcţiilor industriale şi Ionuţ Predescu, designer industrial. Din echipă mai face parte şi George Poenaru, inginer software.

Mihnea a avut ideea realizării acestui scuter prin 2012, în timp ce era implicat într-un alt proiect, KopterX, o dronă comercială. După abandonarea proiectului, antreprenorul a decis să folosească unul din motoarele de 300W ale dronei, care nu erau mai mare decât o ceașcă de cafea, pentru a propulsa o trotinetă.

 

„Este primul și singurul scuter din lume cu o funcție inteligentă software/hardware care permite a fi condus fără a se folosi mâner de accelerație sau schimbător de viteze. Acest control inteligent al vitezei înțelege viteza dorită, analizând mișcările corpului utilizatorului”, spune Mihnea de Vries. Pe înțelesul tuturor, Scooterson se aseamănă, într-un anume fel, cu o trotinetă, însă are și un sistem de control care va detecta mișcările utilizatorului: la primul pas – Scooterson intră în prima treaptă de viteză, la al doilea pas – treapta a doua, apoi utilizatorul trebuie doar să se așeze pentru treapta a treia.

 

Autonomia variază în funcţie de mai mulţi factori, precum: greutatea utilizatorului, stilul lui de condus, tipul terenului pe care rulează, temperatura exterioară sau vântul. Constructorii scuterului estimează o autonomie de circa 50 km, după o încărcare. Vehiculul are un încărcător extern şi are nevoie de aproximativ trei ore pentru o încărcare completă.  
Scooterson are şi un sistem anti-furt complex. Roţile se blochează automat, iar alarma se declanşează instant dacă vehiculul este mutat, iar cu ajutorul GPS-ului integrat se poate urmări poziţia acestuia. Şasiul şi componentele sunt realizate din materiale compozite şi se vor produce în România, într-o fabrică proprie.Motorizarea va fi produsă de o companie germană, Heinzmann, iar asamblarea se va face la început in România şi Anglia.  Fondatorii proiectului evită producţia şi asamblarea în China, care, deşi ar fi cele mai ieftine, ar afecta poziţionarea brandul în clasa premium. Preţul unui scuter va fi în jurul a 3.500 de euro. Obiectivul este comercializarea a peste 1.000 de scutere şi amortizarea investitiilor făcute, până în 2017. Publicul țintă al Scooterson e format, în principal, de tineri profesioniști, cu înaltă calificare, în special din domenii creative și din sfera IT, care locuiesc în zone metropolitane centrale, investesc în stilul lor de viață personal și au o viață socială activă, urmărind în același timp un stil de viață ecologic. Planul este ca Scooterson să pătrundă pe pieţele din Statele Unite şi Germania, unele dintre cele mai mari din lume.