România a înregistrat, în luna mai, a doua cea mai puternică rată de creștere a vânzărilor de retail din UE, atât față de aprilie, cât și în comparație cu anul trecut, informează Eurostat. Datele oficiale arată că, de cinci luni încoace, românii nu mai intră în magazine doar ca să se uite, ci cumpără haine, încaltaminte sau aparatură electronică.
Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) – cel mai important indicator care arată evoluţia consumului – creşte de cinci luni la rând, atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată, în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 8,2%, respectiv 7,8%, faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit datelor provizorii anunţate de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Cel mai mult au crescut vânzările de produse nealimentare (+12,1%) şi alimentare, băuturi şi tutun (+7,1%), dar şi cel de carburanţi (+2,8%).
De altfel, în luna mai, între ţările Europei, România (cu o creştere de 1,9%) a luat argintul la creşterea consumului. Am fost pe locul al doilea după Portugalia (2,9%) şi înaintea Maltei (1,6%), potrivit Eurostat.
Cele mai mari scăderi lunare au fost înregistrate în Letonia – 3%, Slovenia – 2,9%, şi Estonia – 1,5%.
La nivelul UE, volumul comerţului cu amănuntul a scăzut cu 0,1% în acest interval, iar în zona euro a stagnat. Raportat la luna mai a anului trecut, Luxemburg a consemnat cel mai puternic avans, cu 16,7%, urmat de România, cu 10,3%, Ungaria, cu 5%, Lituania, cu 4,6%, şi Estonia, cu 4,2%.