După ce s-a implicat în mai multe afaceri din domeniul Horeca, Radu Rughiniș s-a hotârât să investească muncă, timp și bani în recoltarea, distribuția și vânzarea de trufe. Deja omul de afaceri a ajuns la o cifră de afaceri de aproximativ 200.000 de euro, devenind unul dintre cei mai importanți jucători din piața românească de profil.
Gustul deosebit al trufei provoacă dependență. De acest lucru este convins Radu Rughiniș, unul dintre puținii românii care au pariat pe un domeniu considerat de nișă: recoltarea și comerțul celor mai rare și mai scumpe ciuperci din lume. Totuși, drumul spre antreprenoriat, mai ales într-o afacere atât de specială, a fost lung și plin de peripeții și de experiențe deosebite.
Totul a început cu anul 1990, când Radu Rughiniș a plecat la muncă în Germania. Acolo, s-a împrietenit cu o familie de italieni care deținea un lanț de restaurante. “Așa am înțeles ospitalitatea, gustul, bucătăria. Mai târziu am plecat în Italia și am descoperit mult mai mult decât mi-aș fi imaginat. Am lucrat în hoteluri, în tot ceea ce înseamnă industria ospitalității”, povestește omul de afaceri. Odată întors în țară s-a implicat în mai multe proiecte care vizau deschiderea de baruri, restaurante și hoteluri. “Am căutat întotdeauna să mă uit în piață, să văd cam care sunt direcțiile și să încerc să dau o unicitate locului, businessului respectiv”, explică Radu Rughiniș.
Unul dintre cele mai recente a fost parteneriatul cu Marius Tudosiei în momentul în care a luat naștere brandul Băcănia Veche. “Împreună cu Marius am căutam tot felul de chestii deosebite, mici producători, gusturi alese, oameni care făceau lucruri cu grijă și astfel am intrat în contact cu asociațiile de producători de trufe”, își amintește antreprenorul. A aflat astfel că și în România există trufe de calitate și s-a apucat să studieze. Mulți oameni l-au ajutat și l-au îndrumat, iar de la o cercetătoare de la Institutul de Cercetări Alimentare a aflat, pe lângă lucruri inedite despre trufe, și istoria bogată pe care aceste ciuperci deosebite o au în bucătăria domnească din România.
Pe urmele trufelor românești
După ce a învățat tot ce trebuie să știe un “trufar” și și-a găsit și un partener patruped cu un “nas formidabil”, Radu Rughiniș a început vânătoarea de trufe. Hobby și afacere în același timp, mersul prin pădurile de foioase din România s-a dovedit profitabil. Mai ales că a trecut și la un alt nivel, devenind în ultimii ani unul dintre cei mai importanți distribuitori de trufe pentru bucătăriile de top din România, ajungând cu această activitate la un rulaj anual de aproximativ 100.000 de euro. Cu toate acestea, a simțit că este nevoie de mai mult.
Prin urmare, anul trecut a deschis un magazin în care pot fi găsite trufe, dar unde sunt promovate și alte numeroase produse emblematice pentru gastronomia mondială. “Acest business l-am creat pentru a da o notă de calitate și pentru a creea o competiție pe piața internă a micilor producători. Vorbim de o competiție între produsele de calitate superioară, care el, la rândul lor, devin ambasadori pentru străini”, povestește antreprenorul, care, în doar opt luni de activitate, a ajuns la o cifră de afaceri de 100.000 de euro. Asta pentru că, ciudat, în România chiar există o piață a delicateselor, care este în continuă dezvoltare. Ne dăm seama de acest lucru când vedem profilul clienților lui Radu Rughiniș. “Sunt oameni care, în primul rând, apreciază lucruri fine, lucruri delicate, și nu neapărat în consumul de zi cu zi. Ei știu că e bine să renunți la cantitate în favoarea calității. Devine o competiție în a descoperi tot felul de gusturi, de plăceri”, explică antreprenorul.
Pentru a face față vânzărilor, dar și pentru a avea asigurată o piață constantă de desfacere, Radu Rughiniș a dezvoltat un parteneriat exclusiv cu un producător italian de profil, care joacă un rol important pe piața europeană a produselor din trufe. Pe piața locală, antreprenorul lansează zilele acestea un nou concept. Este vorba de un pasta-bar, în care folosește doar ingrediente de top. Împreună banii necesari deschiderii magazinului, investiția se ridică la aproximativ 60.000 de euro. Dacă luăm în calcul că cifra de afaceri a ajuns la aproximativ 200.000 de euro, iar marja profitului este undeva pe la 20%-30%, se poate spune că businessul lui Radu Rughiniș arată foarte bine. Totuși, așa cum avertizează antreprenorul, riscurile sunt uriașe. Trufele sunt perisabile, iar pierderile te pot duce ușor la faliment.