Este unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori din ţara noastră şi preşedintele grupului Gecad, care integrează în prezent companiile Avangate, Phoenix, Axigen, Gecad Net, ROL Online Network şi OTOMED Medical Center. Lui Radu Georgescu îi place să creeze firme şi să le vândă. Primul exit l-a făcut în ultimul an de facultate (1992). “Am ‘negociat’ cu profesorul meu vânzarea proiectului de diplomă, o bibliotecă de organe de maşini pe platforma CAD (Computer Aided Design), de altfel şi singurul soft pe care l-am scris vreodată”, afirmă Georgescu. Tot în 1992 a înfiinţat prima firmă GECAD, iar în 1994 a început lucrul la antivirusul RAV, dar şi la alte trei softuri cu care nu a avut acelaşi succes. Georgescu a dat însă lovitura cu RAV, produsul fiind distribuit în 60 de ţări. Microsoft a făcut o ofertă de preluare a companiei, dar şi a angajaţilor. Radu Georgescu a refuzat poziţia de vicepreşedinte pe securitate la Microsoft, declarând că el este un antreprenor şi nu se vede fâcând vreodată altceva. A luat-o de la capăt şi a creat ePayment şi Avangate, soluţii de plăți electronice şi livrare electronică de software. Pe prima a vândut-o în anul 2010 sud-africanilor de la Naspers, iar cu cea de a doua are planuri mari. Avangate ţinteşte venituri de un miliard de dolari în 2015 şi listarea pe NASDAQ în 2014-1015. Avangate are deja reprezentanţă şi în SUA.
Ce înseamnă să fii antreprenor
Georgescu consideră că a fi antreprenor e la fel peste tot. “În primul rând ai nevoie de un anumit set-up mental şi să fii înclinat către a-ţi asuma riscuri mai mari. Câteodată e nevoie să vrei să schimbi ceva cu ideea ta, să crezi cu tărie că produsul tău poate să o facă şi să poţi să duci proiectul până la capăt şi dincolo de el. Mai trebuie să fii foarte atent la oportunităţi şi să ştii să le foloseşti pentru a-ţi atinge obiectivele”, afirmă Georgescu. În ceea ce priveşte antreprenoriatul din România şi cel din Statele Unite, în domeniul tehnologic, omul de afaceri român identifică mai multe diferenţe.
“Ei au în plus o mult mai mare viteză de acţiune în derularea proiectelor, un mediu mult mai închegat şi favorabil dezvoltării de startup-uri (cel puţin în Silicon Valley) şi o atitudine mai fermă în luarea deciziilor. Un startup în România se formează şi creşte până la etapa a două să zicem în 2-3-4 ani. În Silicon Valley poţi face 2-3 exituri în acest interval de timp”, spune Georgescu.
GECAD are fonduri pentru investiţii în firme din România sau din afara ţării
Antreprenorul român este dispus să investească în startup-uri tehnologice (software, Internet, ecommerce, cloud computing), atâta vreme cât se potrivesc cu obiectivele sale.
“Anul trecut am anunţat că urma ca GECAD Group să investească suma de 50.000 de euro într-un startup valoros care vine şi face pitch la Venture Connect. În total bugetul este de 300.000 de euro în perioada 2011-2014. Banii s-au reportat până acum pentru că, deşi proiectele prezentate în cadrul Venture Connect au fost tot mai bune de la o ediţie la alta, nu am găsit încă un startup potrivit cu obiectivele mele. În afara celor 300.000 de euro alocaţi pentru start-up-uri ce vin la Venture Connect, GECAD Group mai are fonduri şi pentru alte investiţii din România sau din afara ţării, dar nu aş dori momentan să dezvălui nicio altă cifră”, explică antreprenorul.
Radu Georgescu evită se dea sfaturi tinerilor antreprenori pentru că “fiecare companie este diferită, fiecare industrie sau nişă este diferită. Mai mult, antreprenorii sunt acel model de oameni care fac lucrurile altfel. A le da sfaturi este contra antreprenoriatului ca şi concept”, consideră omul de afaceri.