"Pentru îndeplinirea obiectivelor Cerului Unic European, ROMATSA trebuie să investească în infrastructura reţelei de management al traficului aerian şi o facem în prezent. Avem un program care se numeşte ATM 2015+ şi suntem în plină desfăşurare. Vom avea la sfârşitul acestui program, la sfârşitul anului 2016, când sperăm să-l avem în full power, unul dintre cele mai moderne sisteme de management al traficului aerian din Europa", a spus Stanciu, la un eveniment de specialitate.
Compania care implementează proiectul este Indra Sistemas, cu sediul în Spania. Contractul a fost atribuit în iulie 2013, în urma unei licitaţii deschise la care au fost depuse patru oferte.
"Sistemul ATM2015+ a luat în considerare şi Regulamentul de Datalink. Este la nivelul Centrului de Control Aerian de la Maastricht", a subliniat Stanciu.
Sistemul ATM2015+ se caracterizează printr-o serie de particularităţi, şi anume: va fi principalul sistem de management al traficului aerian ce urmează a fi folosit de controlorii de trafic în dirijarea şi controlul traficului aerian din întregul spaţiu aerian al României, va fi folosit în furnizarea serviciilor de trafic aerian în spaţiul aerian naţional pentru o perioadă de aproximativ 15- 20 de ani, este un sistem foarte complex, care conţine atât aplicaţii software, cât şi echipamente (hardware). ROMATSA subliniază că această componentă software este formată din mai multe module (de ex: pentru supravegherea zborurilor, pentru procesarea datelor de zbor, pentru comunicaţii prin legături de date – datalink, pentru managementul traiectoriei, pentru colaborare civil – militară, pentru managementul fluxurilor de trafic aerian etc.) cu funcţionalităţi relativ diferite, însă care trebuie să funcţioneze interdependent, efectuând în mod continuu schimburi de date între acestea.
Este un sistem critic, din punct de vedere al siguranţei zborurilor în spaţiul aerian naţional, deoarece orice cedare a acestuia poate conduce la producerea de incidente/accidente în care să fie implicate aeronavele aflate în zbor şi nu în ultimul rând pierderi de vieţi omeneşti.
Sistemul trebuie să fie interoperabil cu sistemele utilizate de furnizorii de servicii de navigaţie aeriană din ţările vecine României, precum şi cu sistemele centralizate la nivel european utilizate de Eurocontrol, în aşa numita 'reţea europeană pentru managementul traficului aerian'.
ATM2015+ urmează să fie autorizat de Autoritatea Aeronautică Civilă Română pentru punerea în serviciu operaţional, avându-se ca bază de referinţă standarde, cerinţe şi specificaţii specifice domeniului aviaţiei civile şi trebuie proiectat, dezvoltat, testat şi pus în serviciu operaţional într-un timp relativ scurt pentru un astfel de sistem complex, şi anume până cel târziu la 5 februarie 2015, astfel încât România să respecte obligaţiile ce-i revin ca urmare a adoptării Regulamentului Comisiei Europene nr. 29/2009.
Consecinţa nerespectării termenului final de implementare a sistemului până cel târziu la 5 februarie 2015 este declanşarea de către Comisia Europeană a procedurii de infringement, deoarece s-ar încălca prevederile Regulamentului CE nr. 29/2009, care precizează că ţările UE trebuie să folosească sisteme cu 'capabilităţi Datalink' începând cu 5 februarie 2015.AGERPRES