Supra-reglementat şi ultra-supravegheat încă de pe vremea când făcea legea pe piaţă, Romtelecom trece printr-o perioadă de restructurare totală. A serviciilor, a infrastructurii, a oamenilor. Va supravieţui?
Echipa managerială a Romtelecom, în fruntea căreia Yorgos Ioannidis a venit cu numai două luni în urmă, are de înfruntat primele probleme de la momentul preluării frâielor conducerii celui mai mare operator de telefonie fixă din România. Trebuie să găsească rapid înlocuitori pentru trei dintre directorii care şi-au prezentat, săptămâna trecută, demisiile. Aceştia au fost urmaţi de alte două persoane cu funcţii de conducere în cadrul companiei. „A fost o decizie personală a fiecăruia dintre ei, pe care nu cred că e cazul să o comentez. Respect decizia fiecărei persoane cu privire la propria sa carieră. Începând de săptămâna viitoare (în această săptămână – n.r.), vom anunţa cine îi va înlocui“, spune, pentru Capital, Yorgos Ioannidis, noul director general al companiei. Potrivit unor surse din Romtelecom, înlocuitorii vor fi toţi manageri străini, iar dacă se va apela la oameni de pe piaţa românească, aceasta va fi doar o soluţie temporară, până la găsirea unui înlocuitor permanent.

Adevăratele probleme de pe listă

Dar această problemă pare minoră în comparaţie cu ceea ce înseamnă o bază de clienţi în continuă scădere, operatorul pierzând 550.000 de linii într-un an, investiţiile masive pe care trebuie să le realizeze în modernizarea reţelei şi reorientarea foarte rapidă către servicii noi. Din telefonie fixă nu se mai câştigă bani în ziua de azi, iar în România, unde aceste servicii se dau ca „bonus“ la achiziţia de servicii de acces la internet până şi de către reţelele de cartier, cu atât mai puţin.

„Este adevărat că dezvoltarea tehnologică din ultimii ani a generat o tendinţă de scădere a utilizării telefoniei fixe în întreaga lume“, admite Ioannidis. „Cu toate acestea, întreaga industrie este de acord că aceste comunicaţii fixe au viitor, mai ales prin furnizarea de servicii de conţinut şi de internet de bandă largă“. Potrivit noului manager al Romtelecom, compania evaluează în acest moment „modalităţi prin care să stimulăm folosirea telefoniei fixe“. Dar, care ar putea fi aceste modalităţi altele decât să oferi acest serviciu gratis, aşa cum fac competitorii?

Următorii doi ani vor fi dificili pentru fostul monopolist, care încă mai „trage ponoasele“ poziţiei pe care a ocupat-o atâţia ani. Compania nu se aşteaptă la profit nici în 2007 şi nici în 2008. „Orice s-ar spune, meritul lui James Hubley (fostul director general – n.r.) a fost acela că a făcut din Romtelecom o companie curată, fără datorii, cu bani în cont şi baze financiare solide“, spune Cătălin Dima, director juridic şi de reprezentare externă. „Depinde cum vom şti să cheltuim aceşti bani“. Una dintre metodele de contraatac ale Romtelecom la adresa companiilor de cablu care au decis să ofere telefonie gratuită a fost intrarea pe piaţa serviciilor de televiziune, la preţuri foarte mici. Totuşi, nu a fost doar o ripostă, fiind evident faptul că operatorul trebuie să identifice noi linii de business care să aducă profit.

„Nu numai preţul creează un câştigător, ci şi tehnologia folosită, iar în acest moment, Romtelecom investeşte în cele mai noi tehnologii disponibile“, spune Yorgos Ioannidis. „Crearea unei infrastructuri moderne şi folosirea celor mai noi tehnologii vor asigura companiei un avantaj competitiv în anii următori“, adaugă managerul, care are pe lista de priorităţi şi integrarea unor servicii cu cele ale companiei – soră, operatorul de telefonie mobilă Cosmote. Să fie suficient sau, pe lângă investiţiile în infrastructură, operatorul mai are nişte bani puşi deoparte şi pentru achiziţionarea unui furnizor  complementar de servicii? 

31-1830-22_yorgosioannidis_r3ab7b.jpgTotul pe internet
«Dezvoltarea tehnologică din ultimii ani a generat o tendinţă de scădere a utilizării telefoniei fixe. Cu toate acestea, întreaga industrie este de acord că aceste comunicaţii fixe au viitor, mai ales prin furnizarea de servicii de conţinut şi de internet de bandă largă.»
Yorgos Ioannidis, director general Romtelecom

Costul investiţiilor

CLIENŢI În decursul anului trecut, compania a pierdut 550.000 de clienţi pe fondul competiţiei cu operatorii alternativi, dar şi al creşterii utilizării telefoniei mobile.

PROFIT Veniturile companiei s-au redus în 2006 cu 3,8%, la 894,8 milioane euro, iar profitul s-a diminuat cu 35%, la 55,2 milioane euro. Dar marja EBITDA s-a îmbunătăţit de la 36,7% în 2005 la 37,8% în 2006, mai ales de pe urma reducerii costurilor.

ALTERNATIVA Compania a avut o creştere cu 145% a veniturilor din servicii de date în trimestrul IV şi are în acest moment peste 150.000 de clienţi.

Au părăsit corabia

DAVID CRAIG
Director Unitatea de Afaceri Wholesale

Canadianul, un colaborator foarte apropiat al fostului manager James Hubley, a stat doar trei luni în funcţie la Romtelecom după ce a fost director executiv pentru tehnologie.

EFSTRATIOS ANGELINOS
Director general adjunct

Înainte de a fi mâna dreaptă a fostului director general, acesta a deţinut funcţiile de director executiv financiar şi director executiv de operaţiuni în companie.

GEORGE ARGENTOPOULOS
Director Unitatea de Afaceri Retail

Anterior, a deţinut functia de director executiv operaţiuni regionale; din 2001, a ocupat mai multe poziţii, în departamentele financiar, achiziţii, administrativ şi HR.

ALEXANDROS PAPAGEORGIOU
Director coordonator resurse umane

A ocupat funcţia din care a părăsit compania, din decembrie 2005.

KAREL CISLER
Director Executiv IT în cadrul Unităţii de Afaceri Wholesale

A venit în 2003 în calitate de Expert Facturare. În 2004, a fost numit Coordonator Program Sistem de Facturare, iar din decembrie 2005, Director Dezvoltare Sisteme.