Modificarea cotei TVA de la 22% la 19% ar fi trebuit sa se regaseasca in notele de plata catre RomTelecom inca de la inceputul anului. Emitand facturi in care abonamentul pe ianuarie era taxat cu TVA 22%, RomTelecom a facut un profit frumusel. Nu numai ca abonatii nu vor vedea inapoi banii dati in plus sub forma procentelor diferenta, dar vor continua sa suporte un tarif umflat cu acoperire legala.
Cu un spate solid, asigurat de hotarari si ordonante croite pe spranceana, RomTelecom nu va modifica preturile in minus. Justificarea companiei este ca, in conformitate cu actele normative, tarifele „nu pot fi schimbate indiferent de legislatia financiara sau fiscala care ar putea interveni in decursul aplicarii lor”. Problema este ca tariful invocat de RomTelecom ca fiind batut in cuie este, paradoxal, cel cu TVA inclus. Cu alte cuvinte, daca TVA ar scadea maine la 2%, am plati telefonul tot ca azi. Diferenta de 17% ar intra in bugetul companiei. In timp ce majoritatea companiilor private calculeaza TVA la un pret final, la RomTelecom este invers: din tariful final se „extrage” TVA. Ingineria financiara aduce operatorului un castig suplimentar de 22 miliarde lei lunar, calculat pentru cei 3,7 abonati, la o factura de 200.000 lei.
Ca raspuns la semnalul revistei Capital, Radu Moldovan, director executiv la RomTelecom, invoca penultima modificare a TVA, de la 18% la 22%: „Nu s-a facut caz de acest lucru la vremea respectiva, desi societatea a suferit pierderi, tocmai din cauza modului cum sunt definite tarifele noastre, respectiv cu TVA inclus”. Directorul vrea sa spuna ca atunci statul a incasat mai mult.
Tot de la stat, am adauga. La acea data, operatorul nu era privatizat. Interesant este ca atunci cand a fost vorba de pierderi, compania apartinea statului, iar cand e vorba de castig este privata.