Romtelecom şi Cosmote România au anunţat rezultatele financiare pentru anul fiscal 2013, încheiat la 31 decembrie 2013.
„În ansamblu, anul 2013 a fost plin de provocări şi realizări totodată, pentru operaţiunile fixe şi mobile. Pentru segmentul fix, soluţiile ITC furnizate de Romtelecom au înregistrat cele mai impresionante rate de creştere. Serviciile de Internet şi TV au contribuit semnificativ la evoluţia companiei în termeni de venituri şi număr de clienţi. Veniturile din serviciile pentru operatori au jucat şi ele un rol relevant în stabilitatea financiară a companiei. Pentru segmentul mobil, un reper cheie al ultimului trimestru din 2013 a fost reconfigurarea radicală a portofoliului de abonamente, un pas revoluţionar marcat de Cosmote, având la bază inovaţia prin simplitate şi comunicare nelimitată. Sunt încrezător că performanţa din 2013 este rezultatul răspunsului pozitiv al clienţilor la iniţiativele noastre comerciale şi dovada că strategia pe care am conceput-o este cea corectă”, a declarat Nikolai Beckers, CEO Romtelecom şi Cosmote România.
Romtelecom
În 2013, Romtelecom și-a continuat evoluția, bazându-se pe câțiva piloni esențiali de dezvoltare: soluții ITC la cheie, servicii TV și de Internet. În același timp, din punct de vedere al veniturilor înregistrate, o contribuție solidă au avut-o și serviciile de wholesale.
Astfel, în T4 2013, Romtelecom a raportat venituri cu 8,8% mai mari comparativ cu T4 2012, ajungând la 162,7 milioane euro. Veniturile înregistrate pentru întreg anul 2013 au fost de 609,5 milioane euro, menținându-se relativ stabile în comparație cu 2012. De asemenea, EBITDA pentru T4 2013 a fost mai mare cu 13,3% în comparație cu T4 2012.
Cea mai mare rată de creștere a veniturilor în T4 2013 în comparație cu T4 2012, de peste 470%, a fost înregistrată de soluțiile de sisteme (ITC), consolidând astfel poziția de lider a Romtelecom pe acest segment. Compania implementează soluții ITC la cheie (care includ managed services, virtualizare desktop etc.) pentru clienții corporate, fiind responsabilă, de asemenea, cu operarea soluțiilor respective.
Numărul de clienți TV a înregistrat o creștere de 7%, ajungând la peste 1,3 milioane la sfârșitul anului 2013. Baza de clienți de Internet broadband a crescut cu 4,5% în aceeași perioadă, echilibrând tendința de descreștere a serviciilor tradiționale de voce. În ceea ce privește ratele de creștere a veniturilor, cea pentru serviciile de Internet a fost de 7%, respectiv 7,4% pentru serviciile TV, la nivel de trimestru. În total, Romtelecom a raportat o creștere a numărului de abonamente, care a ajuns la peste 4,85 milioane la finalul lui 2013.
O contribuție semnificativă în privința veniturilor totale raportate de Romtelecom pentru T4 2013 au avut-o serviciile de wholesale, în creștere cu 31,1% față de T4 2012, având o tendință pozitivă similară pentru întreg anul, în pofida trendului negativ generat de măsurile de reglementare care au impus scăderea tarifelor de terminare.
Cosmote România
Cosmote România a traversat un parcurs stabil în anul 2013, înregistrând performanţă financiară pentru principalii indicatori şi consolidându-şi poziţia pe piaţă, prin optimizarea portofoliului de produse şi servicii şi prin continuarea extinderii reţelei. Cosmote a menţinut trendul ascendent pentru baza de clienţi business, ca urmare a utilizării intensificate a serviciilor de date. Astfel, în 2013, segmentul business a crescut cu 10,3% de la un an la altul.
Baza de clienţi (inclusiv Zapp) s-a menţinut la aproximativ 6,1 milioane la finalul lui 2013, din care 25,9% abonaţi, în creştere cu 1,1% în T4 2013 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Deşi 2013 a fost un an plin de provocări, veniturile în T4 au crescut cu 8,1% de la un an la altul, atingând valoarea de 123 milioane euro. Per total, veniturile din 2013 au rămas relativ stabile, la 458,5 milioane euro. Marja EBITDA Pro-Forma (câştigurile operaţionale înaintea dobânzilor, taxelor şi amortizărilor) a crescut cu 0,1 puncte procentuale, la 25,9% în 2013 versus 2012, reflectând oferte comerciale cu margini mai mari şi performanţe operaţionale îmbunătăţite. EBITDA a atins valoarea de 118,9 milioane de euro.
ARPU (venitul mediu per utilizator) a crescut cu 1,9% în 2013 comparativ cu 2012, ca urmare a creşterii valorii ARPU pentru apelurile iniţiate.
În prezent, Cosmote România oferă o reţea de date 3G de înaltă calitate, cu viteze de descărcare de până la 43,2 Mbps pentru Internetul mobil în 249 de oraşe şi peste 3.850 de localităţi din România, acoperind aproximativ 67% din populaţie. În plus, clienţii se pot bucura de viteze de până la 21,6 Mbps HSPA+ în 285 de oraşe din ţară. În total, serviciile 3G acoperă aprox. 80% din populaţia României. De asemenea, compania oferă acoperire 4G pentru 90% din populaţia Capitalei, pentru Otopeni, Ploieşti, Cluj, Iaşi și stațiunile Sinaia, Buşteni şi Predeal, respectiv pentru 10 reședințe de judeţ: Bacău, Suceava, Botoşani, Piatra Neamţ, Constanţa, Brăila, Galaţi, Buzău, Satu Mare, Baia Mare.
Romtelecom şi Cosmote România îşi consolidează constant forţa de vânzări integrată şi investesc în dezvoltarea lanţului lor de distribuţie naţională, care consta, la finalul lui 2013, în aproximativ 720 puncte de vânzare (proprii şi partenere) şi peste 34.000 de chioşcuri în întreaga ţară.
„Privind înainte, în 2014 Romtelecom şi Cosmote îşi vor consolida sinergiile fix-mobil, fiind împreună singurul jucător de pe piaţa din România care oferă clienţilor propuneri complete de servicii telecom şi divertisment. Organizaţia noastră puternică, integrată va continua să opereze eficient şi concentrat, generând valoare pentru clienţii şi acţionarii noştri”, a concluzionat Nikolai Beckers, CEO Romtelecom şi Cosmote România.
La finalul lui 2013, OTE Group a furnizat servicii de telecomunicaţii mobile pentru aproximativ 15,6 milioane de clienţi din Europa de Sud-Est.