Rovana Plumb: Problema de la Înmatriculări nu are legătură cu timbrul de mediu

Blocajul de la Direcţia Înmatriculări de care amintesc societăţile de leasing nu ţine de timbrul de mediu, ci de modul în care sunt încasate taxele de către instituţiile aflate în subordinea Ministerului de Finanţe, a declarat, pentru AGERPRES, Rovana Plumb, ministrul Mediului şi Schimbărilor Climatice.

‘Problema nu ţine de timbrul de mediu efectiv, ci de modul în care sunt înregistrate taxele încasate de către instituţiile din subordinea Ministerului de Finanţe. Instituţia abilitată să elibereze aceste adeverinţe este ANAF, prin administraţiile financiare. Bineînţeles că Ministerul Mediului este deschis total pentru a colabora cu instituţiile abilitate în vederea deblocării situaţiei, pentru ca oamenii să nu aibă de suferit’, a spus ministrul Mediului.

Potrivit oficialului, timbrul de mediu este o taxă autentică din care s-au încasat 238 milioane de lei până la data de 30 aprilie 2013, cumulat şi cu vechea taxă auto, estimările fiind de peste 700 milioane lei, până la sfârşitul acestui an.

‘Timbrul de mediu actual este o taxă de mediu autentică pentru că se calculează în principal în funcţie de emisia de CO2. Am căutat cele mai bune soluţii posibile şi adecvate realităţii din România. Când am proiectat acest timbru de mediu, la nivelul Guvernului, am ţinut cont şi de puterea de cumpărare şi nivelul de trai al populaţiei, de modelele care funcţionează în Europa, de greşelile făcute în trecut în privinţa acestei taxe. Trebuie să subliniez că timbrul de mediu a început să-şi arate beneficiile, în parametrii aşteptaţi de noi. De la începutul anului şi până la 30 aprilie a.c. s-au încasat 238 milioane de lei din taxa auto şi timbrul de mediu, iar restituirile către cei care au obţinut în instanţă acest drept au însumat 184 de milioane lei. Până la sfârşitul anului aşteptăm încasări de 715 milioane de lei, chiar puţin mai mult decât am estimat iniţial. Noi anunţăm în martie că estimăm 700 de milioane lei’, a explicat Rovana Plumb.

Recent, Asociaţia Societăţilor Financiare – ALB România atrăgea atenţia că un număr de 1.300 de autovehicule în valoare de 14,3 milioane euro sunt blocate la Înmatriculare din cauza timbrului de mediu. În acest context, ALB a transmis propuneri Ministerului Mediului şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală /ANAF/, conform cărora vehiculul ar trebui înmatriculat fără prezentarea dovezii plăţii auto, iar societăţile de leasing îşi asumă răspunderea plăţii timbrului de mediu dacă verificările ulterioare înmatriculării arată că nu s-a plătit taxa auto.

Pe fondul acestei situaţii, Ion Busuioc, director în cadrul ANAF, a precizat că Fiscul nu a avut, prin lege, atribuţia gestionării acestei taxe, ci doar a oferit serviciul de a încasa sumele respective prin trezorerii, nu are o astfel de bază de date şi informaţiile nu pot fi nici măcar reconstituite.

În data de 15 martie 2013 a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, din acel moment taxa auto urmând să fie calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maşinii.

Conform Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului privind timbrul de mediu pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial, în noua formulă de calcul, timbrul de mediu menţine cote similare celor din prezent pentru tehnologia Euro5 şi măreşte cotele pentru tehnologiile Euro4 şi Euro3. Pe de altă parte, pentru maşinile cu motorizări non-Euro, Euro1 şi Euro2, valoarea timbrului de mediu va scădea faţă de nivelul cuantumului actual.

Timbrul de mediu se aplică pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3 cu precizarea că pentru categoria de autoturisme cu normă de poluare Euro5, Euro4 şi Euro3 formula de calcul ia în proporţie de sută la sută emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse în normele de poluare non-euro, Euro 1 şi Euro 2 se aplică actuala formulă prevăzută prin Legea 9/2012, ce ia în calcul capacitatea cilindrică.

Pe de altă parte, taxa creşte pentru maşinile Euro3 şi Euro4 în cazul versiunilor diesel, întrucât, potrivit Rovanei Plumb, ‘emisiile din pulberi sunt mai mari în cazul maşinilor care merg cu motorină’.