Pana acum unite sub patronajul BMW, destinul constructorului de automobile Rover Cars se desparte de cel al confratelui de teren, Land Rover. Rovers Cars isi schimba proprietarul, dar isi pastreaza marca. Cat priveste Land Rover, BMW este in negocieri cu grupul Ford, pentru vanzare, suma vehiculata fiind de trei miliarde euro.
BMW a achizitionat constructorul de automobile Rover Cars in 1994, de la British Aerospace, pentru 4,6 miliarde de euro. Investitiile facute in cei cinci ani nu a adus Rover Cars pe linia de plutire. Cu pierderi zilnice de doua milioane de lire sterline, companiei Rover Cars i se dadeau putine sanse de redresare. Inchiderea parea iminenta cand, la sfarsitul lunii trecute, negocierile cu societatea britanica de investitii Alchemy esuau lamentabil. „Conditiile financiare ale celor doua grupuri nu erau compatibile”, arata un comunicat al Rover, in vreme ce surse sindicale indicau drept cauza a neintelegerilor concedierile masive propuse de Alchemy si valoarea mare a compensatiilor datorate.
Oferta Phoenix, un consortiu condus de fostul director general de la Rover, a realimentat, intr-o situatie critica, speranta. Daca britanicii de la Phoenix nu s-ar fi decis pana la sfarsitul lunii mai, BMW anuntase ca va trage obloanele la fabricile Rover Cars. Numai la uzina principala din Longbridge, peste 24.000 de persoane riscau sa isi piarda sluijba. Iminenta bomba sociala a creat insomnii si autoritatilor britanice, care au promis suport guvernamental investitorului interesat de Rovers Cars.
Fostul director salveaza Rover
„Cumparatorul va continua activitatea Rover Cars si va impiedica pierderea a mii de locuri de munca”, preciza Joachim Milberg, proprietarul grupului BMW. Proiectul Phoenix prevede ca Rover va ramane un producator de automobile in serie, varianta respinsa de Alchemy, pe motivul ca nu este viabila. Cat priveste reducerea personalului, reprezentantii cumparatorului au anuntat ca nu vor fi concediate mai mult de 1.000 de persoane, fiecare dintre acestea beneficiind de compensatii in valoare de 25.000 lire sterline. Conducerea Phoenix spera ca in doi ani va face Rover profitabila, cu o productie de 200.000 de automobile pe an. In acest scop, compania nu exclude un posibil parteneriat cu alti producatori mondiali de automobile. Se vehiculeaza deja numele constructorului japonez Honda.
Conditiile financiare ale intelegerii Phoenix-BMW sunt inca ascunse privirilor indiscrete. O data cu preluarea fabricii, Phoenix se pare ca primeste ca zestre de la fostul proprietar 575 milioane lire sterline. „Este vorba de un credit”, sustin reprezentantii BMW, in vreme ce conducerea Phoenix dadea de inteles ca ajutorul nu este rambursabil, consemneaza publicatia britanica The Guardian. Recent, purtatorul de cuvant al BMW, Axel Obermueller, anunta ca o filiala a bancii americane First Union a acceptat sa acorde consortiului un imprumut de 200 de milioane de lire sterline.
Dupa mariajul Rover Cars cu Phoenix, grupul BMW mai are o grija: sa-l aduca pe Ford, la Rover Land.