În ultimii ani, compania s-a concentrat pe diversificarea portofoliului de produse, dar și pe oferirea de servicii suplimentare în beneficiul pacienților. Potrivit volumelor vândute, cele mai căutate produse în ultimii ani au fost medicamentele inovative, salvatoare de vieți, cu un preț de vânzare mare, de peste 300 de lei. Potrivit spuselor Roxanei Ulmeanu, director comercial Remedia, aceste medicamente au înregistrat o pondere valorică de 49% în piața farmaceutică în 2024. Farmaceutica Remedia dorește să țină mereu pasul cu schimbările apărute în piață, ultimele proiecte fiind axate pe digitalizare și automatizare.
Din punct de vedere al volumelor vândute, ce produse sunt la mare căutare în ultimii cinci ani?
Medicamente inovative, salvatoare de vieți, produse scumpe, cu un preț de vânzare mai mare de 300 Ron, a căror pondere valorica în piață farmaceutica a ajuns la 49% în ultimul an.
Care este cea mai mare provocare pe care ați întâmpinat-o în domeniul dvs de activitate?
Lipsa de predictibilitate în ceea ce privește încasările facturilor în termen creează o importantă presiune financiară asupra distribuitorilor, nevoiți să finanțeze sistemul, și generează probleme majore pe întregul lanț al distribuției de medicamente (farmacii/spitale- distribuitori – producători). Neactualizarea marjelor de adaos din anul 2009, atât pentru distribuție cât și pentru farmacii
Deficitul de medicamente – un număr tot mai mare de medicamente nu sunt disponibile pe piața din Romania, consecință a prețului extrem de mic, ceea ce face ca Romania, deși țară cu piață de desfacere mare, să nu fie atractivă pentru unii producători externi de medicamente.
Majorarea impozitului – începând de la 1 Ianuarie 2024, companiile cu cifra de afaceri peste 50 de milioane de EUR plătesc către stat 1% taxa pe cifra de afaceri, de 4 ori mai mult versus impozitul plătit în trecut, respectiv 16% din profit. Industria farmaceutică operează cu prețuri reglementate și marje medii nete de 2%, creșterea impozitării generează un impact negativ fără precedent asupra rezultatului financiar al companiilor din industrie=-0987654321
Acces restrictiv la finanțările din PNNR pentru digitalizare; domeniul farma nefiind considerat domeniu prioritar la nivel național (nu este inclus în categoria de servicii adresate populației).
Piața în care activați pare foarte concurențială. În context, care credeți că sunt avantajele ofertei dvs?
Remedia își propune să îmbunătățească standardele de distribuție și de servicii oferite clienților. Compania depășește valorile tradiționale, cum ar fi prețurile și eficiența logistică. Oferim clienților noștri acces echitabil la o gamă variată de produse deficitare. Mai exact, cele cu stoc limitat în Romania. Astfel, facilităm accesul la medicamentație pentru un număr cât mai mare de pacienți.
Adăugăm valoare activităților de distribuție prin respectul pe care îl oferim partenerilor noștri. Rețetă noastră de succes presupune combinarea profesionalismului, tehnologiei moderne și respectului față de client, spiritul de echipă și flexibilitatea. Doar așa putem depăși orice obstacol în îndeplinirea misiunii noastre de zi cu zi, pentru pacienții noștri, partenerii noștri și în beneficiul nostru în egala măsură.
Care este cel mai important proiect de care v-ați ocupat de-a lungul activității dvs?
Ultimul proiect este mereu cel mai important. Mai ales că ne așteaptă un drum lung până la maturizarea acestuia: automatizarea cu ajutorul roboților BD Rowa a fluxurilor farmaciilor comunitare, depozitelor pharma și spitalelor.
Misiunea noastră este de a contribui permanent la dezvoltarea sistemului de sănătate din România. Oferim servicii de înaltă calitate pe piața farmaceutică. Dinamica businessului este mare. Însă schimbările nu ne-au luat prin surprindere. De-a lungul timpului am fost pionieri în multe arii ale domeniului nostru de activitate.
În acest sens, satisfacem în mod constant și maxim atât cererile clienților noștri, cât și ale furnizorilor noștri. Respectăm și susținem în același timp interesele lor legitime, pe baza unui principiu echitabil de colaborare.
Este dificil să conduceți o asemenea afacere?
Așa cum știm, distribuția de medicamente este o verigă importantă a unui domeniu strict reglementat și finanțat în mare parte din bugetul de stat. Acest lucru vine la pachet cu o multitudine de provocări cărora încercăm să le facem față zi de zi. Nu, nu este deloc ușor de condus o astfel de afacere, mai ales în contextul economic și geopolitic actual.
Către ce credeți că se îndreptă piața în care activați, în următorii, să zice, 10 ani?
Piața farmaceutică locală va fi dominată de medicamente generice în volum, iar în valoare de medicamente inovative.
Evoluția în ceea ce privește consumul de medicamente va fi ascendentă. Acest lucru vine ca urmare a unui cumul de factori: numărul de pacienți în creștere; progresele științifice: DCI-uri noi, forme farmaceutice noi, îmbunătățirea practicii terapeutice, încurajarea și creșterea prevenției, reducându-se treptat presiunea pe bugetul asigurărilor sociale de sănătate. Digitalizarea va avea un rol important în următoarea decadă.
Atractivitatea profesiei de farmacist pentru generațiile tinere este în scădere. Reducerea numărului de farmaciști poate fi compensată parțial prin creșterea gradului de automatizare al fluxului de lucru din farmacii