Cel mai mare producător auto mondial a declarat falimentul, iar divizia sa europeană, Opel, s-a predat unui consorţiu ruso-canadian. Deocamdată, operaţiunile din România nu sunt afectate.
Jumătatea anului 2009 marchează un eveniment care va afecta puternic întreaga industrie auto mondială. Colosul General Motors, cel mai mare producător de autovehicule de pe glob, s-a declarat în stare de faliment, iar divizia sa europeană, Adam Opel AG, a fost salvată în ultimul moment printr-o schemă financiară în care sunt parteneri canadieni, ruşi şi germani.
Principala preocupare a europenilor este, desigur, situaţia companiei Opel, unul dintre cei mai mari producători de autovehicule. Acceptarea ofertei înaintate de canadienii de la Magna implică modificări majore în întreaga companie. După exact 80 de ani de când americanii de la General Motors au achiziţionat compania Adam Opel AG din Russelsheim, o mare parte din acţiunile companiei europene (35%) revine băncii ruse de stat Sberbank. La noul acţionariat mai participă canadienii de la Magna (20%), angajaţi ai Opel (10%), alte 35% din acţiuni urmând să rămână la GM. Conform oficialilor Magna, planul lor de restructurare include un împrumut de 300 de milioane de euro pentru rezolvarea situaţiilor urgente, precum datoriile scadente către furnizori şi angajaţi, dar şi o injecţie de fonduri în valoare de 500-700 de milioane de euro. La finanţarea revitalizării Opel, statul german va avea o contribuţie masivă, acesta punând la dispoziţia companiei 1,5 miliarde de euro, în schimbul promisiunii că niciuna dintre cele patru uzine aflate pe teritoriul ţării nu va fi închisă.
Cu toate acestea, tranzacţia implică disponibilizarea a circa 11.000 de angajaţi (din totalul de 54.000 ai uzinelor din Europa), dintre care 2.500 vor fi germani. Conform presei vest-europene, cei mai afectaţi vor fi angajaţii din Belgia, Spania şi Marea Britanie.
Salvarea: piaţa din spaţiul ex-sovietic
Atât americanii de la GM, cât şi europenii de la Opel se declară, în acest moment, siguri de succesul reorganizării. În America, GM a obţinut acordul judecătorului Robert Gerber de a forma o nouă companie, care să includă mărcile Cadillac, Chevrolet, Buick şi GMC. Judecătorul va supraveghea în schimb vânzarea mărcilor Saturn şi Hummer, precum şi a 11 uzine.
Noii acţionari ai Opel sunt convinşi că în doi ani vor readuce compania pe profit, în special graţie colaborării strânse cu producătorul rus GAZ şi unei viitoare expansiuni pe pieţele din spaţiul ex-sovietic, unde speră să atingă o cotă de piaţă de 20%.
Fiat ia în cătare o nouă victimă: PSA
Scoşi din lupta pentru Opel de pretenţiile guvernului german – care a cerut, pe lângă promisiuni, şi fonduri – italienii de la Fiat par să ţintească acum grupul francez PSA. Arndt Ellinghorst, analist la Credit Suisse, consideră că un joint-venture între cele două grupuri ar fi avantajos pentru ambele părţi. Mărturie stau colaborările anterioare dintre francezi şi italieni, în special în domeniul vehiculelor comerciale.
Ne aşteptăm să treacă 24 de luni de la încheierea afacerii până când marca Opel va fi din nou profitabilă.
Siegfried Wolf, codirector executiv, Magna
Niciun efect vizibil asupra operaţiilor din românia. Deocamdată.
Reprezentanţă Chiar dacă în România nu există uzine GM, concernul deţine aici o reprezentanţă şi o puternică reţea de dealeri. Chestionaţi de Capital în legătură cu eventualele modificări de structură, reprezentanţi GM SEE au declarat că „activitatea din România nu suferă nicio modificare“.
Declin Cele şase mărci ale General Motors prezente pe piaţa din România – Cadillac, Chevrolet, Corvette, Hummer, Opel şi Saab – au pierdut în acest an, cumulat, mai mult de două puncte procentuale din cota de piaţă deţinută la sfârşitul lui 2008. În primele patru luni din 2009, au fost vândute 3.073 astfel de vehicule.