Fiind unul dintre primele avioane prototip dezvăluite de Rusia după destrămarea URSS, Su-47 rămâne cel mai bun exemplu al problemelor cu care s-a confruntat industria de apărare a Rusiei.

În timp ce Su-47 Berkut (care înseamnă „Vulturul de Aur”) cuprindea multe sisteme avansate, sistemele de apărare și de cercetare și dezvoltare ale Rusiei, tot mai anchilozate, i-au încetinit dezvoltarea, iar Su-47 a rămas la stadiul de prototip. Aeronava nu a trecut de această etapă și nu a fost demarată producția în serie.

Su-47 Berkut nu va ajunge niciodată la producția în masă. Berkut a trebuit să se confrunte cu natura problematică a caracteristicilor sale de zbor.

Și a ajuns victima limitărilor tehnologice ale proceselor de cercetare și dezvoltare din industria rusă de apărare, potrivit site-ului 19fortyfive.

Sursa: Wikipedia

Aspirații eșuate

Tot ce se știe despre Su-47 Berkut se bazează pe informațiile permise de guvernul rus, prin urmare, majoritatea detaliilor tehnice trebuie puse sub semnul întrebării.

Avionul Su-47 este propulsat de două motoare turboreactoare Aviadvigatel D-30F6. Aceste motoare oferă aeronavei o autonomie de aproximativ 1.150 de mile și o viteză de aproape 1.400 de mile pe oră.

Deși designerii aeronavei Su-47 sperau că aceasta va fi extrem de „stealth”, se pare că s-a dovedit a fi o aspirație eșuată. Singurul său atribut stealth a fost probabil doar o acoperire stealth specială pentru a nu fi detectat de radar.

Instabilitate în zbor

Cu toate acestea, elementul cel mai experimental al designului și aspectului Su-47 a fost proiectarea sa cu aripi cu săgeată inversă.

Armata sovietică era interesată să dezvolte un avion de luptă cu reacție cu aripi cu săgeată inversă, care avea o manevrabilitate ridicată la viteze subsonice și capacitatea de a folosi distanțe mai scurte de decolare.

Dar alegere de design a făcut ca Berkut-ul să fie semnificativ mai instabil în zbor decât oricare dintre aeronave, forțând inginerii ruși să adauge un sistem fly-by-wire care ar ajuta la menținerea stabilității aeronavei.

Este posibil ca designul Su-47 să fi influențat dezvoltarea aeronavei multirol Su-57 a Rusiei. De asemenea, unele elemente ale Su-47 par să semene mult cu rivalul F-22 Raptor, produs de Lockheed Martin/Boeing.

Nu a reușit să devină avionul de vânătoare de ultimă generație la care visa Rusia

În cele din urmă, a fost produs un singur exemplar Berkut, iar proiectul de dezvoltare în serie a avionului de luptă a fost anulat. Ultima oară, singurul Su-47 a fost surprins în 2019 pe pista aeroportului Zhukovski, acesta fiind remorcat, în timpul expoziției MACS-2019:

În ciuda tam-tam-ului făcut pe marginea avionului Su-47 la începutul dezvoltării sale, este clar că acesta nu a reușit să devină avionul de vânătoare de ultimă generație la care visa Rusia.