În ultimul timp, bruiajul semnalului GPS în regiunea Mării Negre a devenit o problemă tot mai gravă. Acest fenomen afectează mii de zboruri și circulația navelor comerciale în zona sud-estului României.
În ultima perioadă, bruiajul semnalului GPS în zona Mării Negre a devenit o preocupare majoră pentru autoritățile din sud-estul Europei. Această interferență, cu originea predominantă în Crimeea, afectează în mod direct mii de zboruri comerciale și circulația navelor, ridicând semne de întrebare cu privire la siguranța transportului aerian și maritim.
Conform unui raport recent, regiunile din România, în special cele de pe litoral, sunt printre cele mai vulnerabile în fața acestui fenomen, ceea ce impune o reacție rapidă din partea autorităților competente.
Semnal GPS bruiat în sud-estul României și la Marea Neagră
Un raport recent al OPS Group subliniază faptul că sud-estul României, în special litoralul Mării Negre și anumite părți din Moldova, este extrem de vulnerabil la bruiajul GPS. Majoritatea semnalelor false care afectează aceste zone provin din Crimeea, având un impact semnificativ asupra operațiunilor aeriene și maritime.
Conform datelor disponibile, aproximativ 90% din semnalele false GPS din această regiune au originea în Crimeea, interferând constant cu sistemele de navigație ale avioanelor comerciale.
Aceste interferențe au fost observate în special în perioada 15 iulie – 15 august 2024, când 231 de zboruri au fost afectate de semnale GPS false („spoofing”) în spațiul aerian românesc.
Impactul asupra traficului aerian și maritim
Zonele cele mai afectate de acest fenomen se află în apropierea orașelor Brașov, București și Constanța, unde traficul aerian a fost serios perturbat. Această situație complicată ridică întrebări cu privire la siguranța zborurilor și a operațiunilor navale din această parte a Europei.
De asemenea, se estimează că bruiajul GPS are consecințe directe asupra navigației navelor comerciale care tranzitează apele teritoriale românești. Aceste interferențe nu doar că afectează rutele de zbor, ci și pot genera coliziuni între nave, un risc pe care autoritățile române trebuie să-l ia în serios.
Reacțiile oficialilor români
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a abordat această problemă afirmând că „incidentele de tip pierderea semnalului GPS nu afectează siguranța zborurilor”.
El a subliniat că navigația aeriană se bazează pe sisteme convenționale oferite de ROMATSA, care sunt mai rezistente la bruiajul GPS.
Cu toate acestea, declarațiile oficiale au fost contestate de raportul OPS Group, care evidențiază faptul că bruiajul GPS prezintă un risc considerabil pentru siguranța zborurilor comerciale. Pe fondul apropierii sezonului rece, există temeri că condițiile meteorologice severe ar putea agrava această situație.
Legătura cu conflictul din Ucraina
Interferențele în semnalul GPS au legătură directă cu conflictul din Ucraina. Forțele ruse utilizează bruiajul GPS pentru a contracara dronele și munițiile inteligente ghidate prin GPS, ceea ce face ca aceste interferențe să fie o preocupare continuă pentru regiune.
Județele cele mai afectate de bruiajul GPS
Potrivit platformei GPS Jam, cele mai afectate județe din România sunt:
- Galați,
- Tulcea,
- Constanța,
- Iași,
- Vaslui.
Aceste regiuni se confruntă cu un risc semnificativ, iar autoritățile trebuie să fie atente la impactul asupra zborurilor comerciale și al navigației maritime.
Generalul Daniel Petrescu, fost șef al Statului Major al armatei române, a subliniat anterior riscurile asociate bruiajului GPS, avertizând asupra posibilității de coliziuni în apele teritoriale românești. Această problemă complexă necesită o atenție sporită din partea autorităților, în special în contextul situației geopolitice din regiune.