La un an de la instaurarea embargoului rusesc, companiile din industria alimentară au anunţat rezultate financiare mai slabe decât în perioada dinaintea aplicării acestei măsuri. Lactatele, fructele, legumele şi carnea sunt cele mai afectate de restricţiile impuse de ruşi. Aşadar, din toamna anului 2014, România a început să fie invadată de produse agroalimentare din import, care sunt mult mai ieftine decât cele produse local. Analiştii din domeniu afirmă că importurilor de produse agroalimentare din sectoarele cele mai afectate au crescut cu 20%, în ultimul an. În acest context, producătorii au fost nevoiţi să micşoreze preţurile, ceea ce s-a resimţit în afacerile lor încă din 2014.
Sectorul lactatelor, cel mai afectat
În ceea ce priveşte efectele pe piaţa lactatelor, Dorin Cojocaru, preşedintele Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL) susţine că embargoul rusesc a avut un impact direct la raft. După instaurarea măsurii, piaţa românească a fost inundată de produse finite din Cehia şi Polonia. Potrivit preşedintelului APRIL, clienţii nu au mai ţinut cont de calitate, având în vedere că cel mai important factor în decizia de cumpărare a rămas preţul. „Credeţi că pe român îl interesează de unde provine produsul, dacă nu are bani?“, a subliniat Cojocaru. Acest lucru s-a reflectat şi în rezultatele financiare ale celor mai mari producători de lactate din România. În 2014, doar 4 din 10 companii au avut profit. Aşadar, firme precum Danone, Friesland Campina (Napolact), Dorna Lactate sau Covalact au înregistrat pierderi.
Danone a obţinut în 2014 o cifră de afaceri de 456 milioane de lei, în scădere cu 5% faţă de 2013. În timp ce pierderile companiei au ajuns la 16 milioane de lei, faţă de 5 milioane de lei în 2013. Şi Friesland Campina a înregistrat, anul trecut, pierderi de 43 de milioane de lei, faţă de 19 milioane de lei în anul anterior.
Legumele şi fructele româneşti nu mai sunt profitabile
Şi în rândul producătorilor de legume şi fructe embargoul rusesc şi-a pus amprenta. Astfel, cele mai importante companii de profil precum Leoser, Leader International, Berser sau Agrosemcu au înregistrat pierderi în 2014. Leoser a ajuns la pierderi de 4,8 milioane de lei, după ce în 2013 firma era pe profit. Totodată şi cifra de afaceri a scăzut de la 49 de milioane de lei în 2013, la 45 de milioane de lei în 2014. Şi firma Leader International a coborât în 2014 la afaceri de 25 de milioane de lei, faţă de 48 de milioane de lei în 2013. Compania a avut şi pierderi de 10 milioane de lei. În acelaşi timp, anul trecut, producătorii Berser şi Agrosemcu au marcat pierderi de 1,1 milioane de lei, respectiv 4,2 milioane de lei.
Mai puţină presiune pe producătorii de mezeluri
În condiţiile în care există un deficit mare de carne de porc în România, străinii au profitat de acest lucru şi au venit cu produse mai ieftine.
Astfel, importurile au acoperit cererea, dar au pus, totodată, presiune pe producătorii locali care trebuia să vândă cu TVA de 24%, până în iunie anul acesta.
Din acest motiv, producătorii de carne de porc au fost serios afectaţi, în timp ce fabricile de mezeluri au depăşit mai uşor dificultăţile. Doar unul din zece procesatori a fost pe minus. Spre exemplu, dintre cei mai mari producători de mezeluri, Aldis, a fost singura companie care a înregistrat pierderi, de 18 milioane de lei, în 2014. Din păcate, efectele negative ale embargoului se vor resimţi şi în rezultatele financiare pentru 2015.