Constructorul francez Renault a confirmat, luni, că este pregătit să investească în dezvoltarea AvtoVAZ, producătorul automobilelor Lada, a anunţat vice-permierul rus Igor Shuvalov.

Potrivit acestuia, „Renault este dispus să aducă la AvtoVAZ cele mai avansate tehnologii pe care le deţine, iar volumul investiţiilor urmează să fie anunţat după o serie de discuţii între cele două companii pe tema dezvoltării AvtoVAZ”.

Un anunţ mai mult sau mai puţin forţat

Totuşi, decizia companiei franceze, care deţine o participaţie suficient de mare în cadrul AvtoVAZ pentru a putea avea „ultimul cuvânt” pare a veni în urma intervenţiei premierului rus Vladimir Putin, care averiza la începutul acestei luni că dacă nu va investi în dezvoltarea şi modernizarea AvtoVAZ, Renault va trebui săţi reducă participaţia deţinută în cadrul companiei ruse.

Pe de altă parte, Igor Shuvalov a precizat că autorităţile din Moscova au alocat deja 25 de miliarde de ruble (830 de milioane de dolari) pentru ajutarea gigantului auto cunoscut prin modelul Lada. Banii vor fi utilizaţi la plata datoriilor. Mai mult, Shuvalov a spsu că guvernul rus este dispus să asigure încă 12 miliarde de ruble (400 de milioane de dolari) dacă va fi nevoie.

Permierul rus Vladimir Putin a dat la începutul acestei luni un ultimatum constructorului francez Renault şi a cerut fie să finaţeze compania rusă AvtoVAZ, fie să-şi reducă participaţia în cadrul acesteia.

„Ori participă la finanţarea companiei, ori vor trebui să accepte divizarea participaţiei deţinute”, le-a spus Putin oficialilor guvernamentali.

Tehnologii învechite şi mult personal

AvtoVAZ, cel mai mare constructor auto din Rusia a anunţat că va trebui să renunţe la un sfert din personalul angajat în oraşul Togliatti, adica 27.600 de oameni, cifră ce ar reprezenta cel mai mare val de disponibilizări efectuat într-o singură localitate din Rusia.

Ameninţarea disponibilizărilor vine pe fondul unei scăderi cu 44% a vânzărilor Lada şi va pune la grea încercare guvernul condus de Putin.

Compania AvtoVAZ încă mai produce modelul Lada cu ajutorul unor tehnologii depăşite, datând din anii ’60. Constructorul a crescut la proporţii de mastodont în urma deceniilor de injecţii financiare efectuate de statul rus.

Rusia a alocat în urmă cu şase luni un nou ajutor financiar, în valoare de un miliard de dolari, după ce premierul Putin a declarat că scenariul General Motors şi disponibilizarea a zeci de mii de salariaţi nu trebuzie să se repete la AvtoVAZ. Banii au fost risipiţi însă foarte repede pe achitarea unor datorii, iar AvtoVAZ se aşteaptă ca în acest an să înregistreze pierderi de peste un miliard de dolari.