Construcția submarinelor nucleare din Rusia a ajuns la un nivel record. Șantierul naval Sevmash, singurul din țară care construiește submarine cu propulsie nucleară, a înregistrat un an record în 2021. Trei submarine au fost predate marinei militare, două au fost lansate la apă și a început construcția altor două.

Anul 2022 marchează 10 ani de când primul submarin multifuncțional, a patra generație al Marinei Ruse, Severodvinsk, a lansat cu succes o rachetă de croazieră Kalibr dintr-o poziție scufundată în Marea Albă. Deși a durat aproape 20 de ani pentru a finaliza construcția Severodvinsk, acum navele din clasa Yasen-M sunt construite mai repede.

13 submarine cu propulsie nucleară se află în diferite etape de construcție

Construcția submarinului Novosibirsk, care a fost pus în funcțiune la sfârșitul lui decembrie 2021, a durat opt ani, informează G4media. Începând cu 1 ianuarie 2022, 13 submarine cu propulsie nucleară se află în diferite etape de construcție la șantierul Sevmash și sunt de așteptat să fie livrate marinei militare înainte de 2027.

Barents Observer a relatat de mai multe ori despre Belgord, cel mai lung submarin din lume construit pe o carenă modificată de clasă Oscar-II. Submarinul va fi purtătorul noilor drone cu propulsie nucleară Poseidon și va avea sediul probabil cu Flota Pacificului în cursul acestui an.

Alți doi transportatori ai dronei Poseidon sunt în prezent în construcție la șantierul Sevmash, Habarovsk și Ulianovsk. Alte submarine neconfirmate care ar putea fi în curs de construire în anii următori sunt încă două nave din clasa Borei-A, încă două portavioane Poseidon și unul sau două mini-submarine cu destinație specială care urmează să navigheze pentru GUGI – Direcția principală pentru adâncime a Ministerului Apărării. Lucrările de proiectare pentru submarinele cu propulsie nucleară de generația a cincea, denumite clasa Husky, ar fi în curs de desfășurare, dar până acum nu au fost semnate contracte.

Rusia a accelerat construcția spărgătoarelor de gheață

Pe lângă noile submarine, șantierul Sevmash lucrează la repararea și modernizarea marelui crucișător de luptă cu propulsie nucleară Amiral Nahimov. Inițial pusă în funcțiune în Marina Sovietică în 1988, nava de război a fost rareori desfășurată pe mare și s-a aflat în Severodvinsk în ultimii 23 de ani. Dacă nu sunt anunțate alte întârzieri, crucișătorul de luptă va fi repus în funcțiune pentru Flota Nordului în 2023.

Totodată, Rusia a accelerat construcția spărgătoarelor de gheață, care potrivit Forțelor Armate Ruse, vor avea o importanță majoră pentru dezvoltarea zonei arctice, explorarea apelor arctice și protecția Rutei Mării Nordului, relatează Barents Observer.

Spărgătoarele de gheață sunt construite pe măsură ce Marina Rusă își intensifică prezența în apele arctice. În ultimii câțiva ani, Flota Nordului a desfășurat mai multe exerciții și expediții majore în apele nordice îndepărtate, inclusiv în zonele din jurul arhipelagurilor Ținutului Franz Josef, Novaia Zemlya, Severnaya Zemlya și Insulele Noii Siberii.