Potrivit ultimelor estimări transmise de Facebook Statistics, pe Facebook sunt înregistraţi 5,8 milioane cetăţeni ruşi, adică puţin peste 4% din populaţia ţării şi în jur de 9% din numărul ruşilor care accesează internetul. Ţinând cont că Rusia are peste 142 de milioane de locuitori şi că socializarea pe internet este un lucru comun în lumea largă, cum interacţionează ruşii în social media, dacă lipsesc de pe cea mai populară reţea de socializare a momentului?
Ruşii stau pe VK, o copie fidelă a Facebook-ului, care este şi cel mai vizitat site din segmentul în limba rusă al reţelei de internet. Zilnic, site-ul este vizitat de mai mult de 36 de milioane de utilizatori şi are peste 150 de milioane de utilizatori înregistraţi. 70 % dintre vizitatori locuiesc în Rusia, iar 25 % dintre aceştia sunt din Moscova şi 12% din Sankt Petersburg
În 2006, la scurt timp după ce şi-a încheiat studiile la Universitatea de Stat din Sankt Petersburg, Pavel Durov a înregistrat domeniul vkontakte.ru. Dacă la început grupul era exclusivist, iar accesul se făcea numai pe bază de invitaţie, în luna februarie a anului 2007, VKontakte (VK) avea o bază de peste 100.000 de utilizatori. În iulie, reţeaua avea deja un milion de utilizatori înregistraţi, iar în primăvara anului următor – 10 milioane.
Tot în 2008, VK îşi depăşea rivalul rus (Odnoklassniki), devenind cel mai popular serviciu rus de socializare. Pe 6 octombrie 2009, site-ul a fost lansat în 20 de limbi. Rezultatul a fost notabil: VK a strâns în scurt timp 50 de milioane de utilizatori, urmând ca numărul acestora să se dubleze într-un singur an. Pe 11 februarie 2011, site-ul a făcut o schimbare neaşteptată: a revenit la accesul prin invitaţie, ca la început. Decizia a fost de scurtă durată, iar astăzi, când înregistrarea nu se mai face prin invitaţie, VK are 150 de milioane de utilizatori.
În prezent, compania este deţinută în totalitate de firma Doraview Limited, cu sediul în British Virgin Islands. Fondatorul nu mai apare în acţionariatul VK, iar intenţiile de listare la bursă nu au fost puse în acţiune, de teama unui scenariu similar IPO-ului Facebook.
Tot astăzi, site-ul este tradus în 67 de limbi, printre care şi limba română.
VK seamănă izbitor cu Facebook. Pe lângă faptul că seamănă la nivel de design şi culori alese, VK permite, la fel ca Facebook, personalizarea paginilor, accesarea paginilor deţinute de prieteni şi branduri, postarea de fotografii şi clipuri video. În plus, şi VK permite utilizarea chatului, prezintă un sistem de
mesagerie elaborat şi oferă posibilitatea organizării de grupuri.
La nivel de confidenţialitate, VK este extrem de bine pus la punct: utilizatorii pot decide cât va apărea pe profil o anumită postare, pot ascunde fotografii, clipuri video sau întreaga pagină şi pot stabili care sunt utilizatorii care îi pot aborda prin intermediul reţelei.
Sursa: vk.com