Rusii si slovenii sunt crema Estului

Transnationalele sunt mai tari decat multe state de pe globIn ultimul deceniu, cele 65 de mii de companii transnationale au investit in strainatate 6,6 trilioane de dolari. Un deceniu, atat le-a trebuit companiilor transnationale pentru a cuceri lumea. Cu un numar de angajati ce depaseste populatia Romaniei si Poloniei la un loc, cu vanzari de doua ori mai mari decat exporturile mondiale, artizanii globalizarii devanseaza economiile nationale.Ioana SpeteanuSunt 65 de mii, au 850 de mii de filial

Transnationalele sunt mai tari decat multe state de pe glob
In ultimul deceniu, cele 65 de mii de companii transnationale au investit in strainatate 6,6 trilioane de dolari. Un deceniu, atat le-a trebuit companiilor transnationale pentru a cuceri lumea. Cu un numar de angajati ce depaseste populatia Romaniei si Poloniei la un loc, cu vanzari de doua ori mai mari decat exporturile mondiale, artizanii globalizarii devanseaza economiile nationale.
Ioana Speteanu
Sunt 65 de mii, au 850 de mii de filiale pe tot cuprinsul globului si dau de lucru la 54 de milioane de persoane. Lista poate continua: vanzari anuale de peste 19 trilioane de dolari (de doua ori mai mult decat valoarea totala a exporturilor mondiale), investitii in strainatate de 6,6 trilioane de dolari si o revenire mai rapida din criza decat tarile de origine sau cele gazda. Acestea sunt companiile transnationale ale anului 2002.
In ultimii 12 ani, companiile mari si-au dublat vanzarile
Atuul este reteta secreta a expansiunii economice, ratele lor de crestere depasindu-le pe cele ale multor economii. Vanzarile primelor 500 de transnationale s-au triplat intre anii 1990 si 2001, in timp ce produsul intern brut mondial a crescut de doar 1,5 ori. Compararea dimensiunilor celor mai mari transnationale cu cele ale economiilor statelor sunt cel mai bun indicator al influentei pe care cele dintai o au pe plan mondial. Dar cea mai corecta modalitate este recalcularea vanzarilor companiilor, pentru ca PIB-ul este o masura a valorii adaugate, in timp ce vanzarile nu sunt. Pentru firme, valoarea adaugata poate fi estimata ca suma a salariilor, beneficiilor, deprecierii, amortizarii si veniturilor inainte de impozitare. Avand in vedere aceasta unitate de masura, cea mai mare companie transnationala din lume este Exxon Mobile, cu o valoare adaugata estimata in anul 2001 la 63 de miliarde de dolari. Pakistanul este devansat de Exxon Mobile, asa cum Peru este devansat de General Motors (56 de miliarde de dolari valoare adaugata). Activitatile producatoare de valoare adaugata a celor mai puternice 100 de companii din lume au reprezentat in 2000 4,3% din PIB-ul mondial, fata de 3,5% in 1990. Cresterea inseamna 600 de milioane de dolari, adica PIB-ul Spaniei.

Vanzarile anuale sunt de circa 14,4 miliarde de dolari, din care 4,1 miliarde de dolari sunt aduse de filialele internationale. Compania lucreaza cu 130 de mii de oameni, 20 de mii muncind peste hotare. Lukoil este secondata de Novoship, firma ruseasca de transport in plina expansiune. Pana acum doi ani de zile, Novoship nu-si avea locul in topul celor mai puternice transnationale estice. Astazi ocupa locul al doilea, cu active in strainatate de aproape un miliard de dolari si vanzari totale de 372 milioane de dolari. Caracteristic firmelor rusesti este faptul ca sunt implicate fie in exploatarea resurselor naturale, fie in transporturi, activitati mai putin costisitoare din punct de vedere al cheltuielilor de capital.
Desi nu sunt multi (1,9 milioane locuitori) si nici nu ocupa un teritoriu important ca dimensiuni (20.256 km patrati), slovenii ocupa cele mai multe pozitii, opt, in topul primelor 25 de transnationale din zona. Cel mai dinamic este Grupul Gorenje, producator de aparatura electrocasnica. Are active ce valoreaza 420 de milioane de dolari, din care 236 de milioane de dolari sunt localizate in cadrul fililalelor din strainatate. Incasarile din vanzari sunt de 615 milioane de dolari, 465 de milioane de dolari fiind obtinute in strainatate. Mercator, Merkur sunt alte doua companii slovene demne de mentionat. In perioada 1999-2000, Merkur si-a triplat activele din strainatate, de la 10 la 30 de milioane de dolari. Mercator s-a dezvoltat si mai rapid. Deschiderea unor uriase supermarketuri in Bosnia-Hertegovina si Croatia a insemnat o crestere a activelor din strainatate de la un milion la 60 de milioane de dolari intr-un singur an.
Intreaga situatie este intr-o permanenta schimbare. Astfel, Tiszay Vegyi Kombinat (Ungaria) si KGHM Polska Miedsz (Polonia) si-au diminuat simtitor prezenta internationala in cursul anului trecut. Grupul Skoda Plzen (Republica Ceha) a fost pe muchia declansarii unei proceduri de faliment, ceea ce a avut ca rezultat o micsorare a valorii activelor atat in tara, cat si in strainatate. Locurile lor ar putea fi ocupate de firmele care se extind rapid peste hotare, cum este compania petroliera ruseasca Yukos si cea maghiara de farmaceutice Richter Gedeon.    

Cei mai puternici agenti estici ai globalizarii
1. Lukoil – Federatia Rusa
2. Novoship – Federatia Rusa
3. Latvian Shipping – Letonia
4. Primorsk Shipping – Federatia Rusa
5. Hrvatska Elektroprivreda – Croatia
6. Gorenje Group – Slovenia
7. Far Eastern Shipping
– Federatia Rusa
8. Podravka Group – Croatia
9. Pliva Group – Croatia
10. Atlantska Plovidba – Croatia
11. Krka – Slovenia
12. MOL Hungarian Gas – Ungaria
13. Tiszai Vegyi Kombinat – Ungaria
14. Adria Airways – Slovenia
15. Petrol Group – Slovenia
16. Mercator – Slovenia
17. Zalakeramia – Ungaria
18. Skoda Group Plzen
– Republica Ceha
19. Malev Airways – Ungaria
20. Matador – Slovacia
21. Merkur – Slovenia
22. KGHM Polska Miedsz – Polonia
23. Petrom – Romania
24. Iskraemeco – Slovenia
25. Intereuropa – Slovenia

In goana dupa piete, Transnationalele devanseaza economiile Nationale
    1.    Statele Unite    9.810
    2.    Japonia    4.765
    3.     Germania    1.866
    4.    Anglia    1.427
    5.    Franta    1.294
    6.    China    1.080
    7.    Italia    1.074
    8.    Canada    701
    9.    Brazilia    595
    10.    Mexic    575
    11.    Spania    561
    12.    Coreea    457
    13.    India    457
    14.    Australia    388
    15.    Olanda    370
    16.    Taiwan    309
    17.    Argentina    285
    18.    Federatia Rusa    251
    19.    Elvetia    239
    20.    Suedia    229
    21.    Belgia    229
    22.    Turcia    200
    23.    Austria    189
    24.    Arabia Saudita    173
    25.    Danemarca    163
    26.    Hong Kong, China    163
    27.    Norvegiat162
t28.tPoloniat158
t29.tIndoneziat153
t30.tAfrica de Sudt126
t31.tThailandat122
t32.tFinlandat121r
t33.tVenezuelat120r
t34.tGreciat113r
t35.tIsraelt110r
t36.tPortugaliat106r
t37.tIrant105r
t38.tEgiptt99r
t39.tIrlandat95r
t40.tSingaporet92r
t41.tMalaeziat90r
t42.tColumbiat81r
t43.tFilipinet75r
t44.tChilet71r
t45.tExxonMobilt63r
t46.tPakistant62r
t47.tGeneral Motorst56r
t48.tPerut53r
t49.tAlgeriat53r
t50.tNoua Zeelandat51r
t51.tRepublica Cehat51r
t52.tEmiratele Arabe Unitet48r
t53.tBangladesht47r
t54.tUngariat46r
t55.tFord Motort44r
t56.tDaimlerChryslert42r
t57.tNigeriat41r
t58.tGeneral Electrict39r
t59.tToyota Motort38r
t60.tKuweitt38r
t61.tRomaniat37r
t62.tRoyal Dutch/Shellt36r
t63.tMonacot33r
t64.tUcrainat32r
t65.tSiemenst32r
t66.tVietnamt31r
t67.tLibant31r
t68.tBPt30r
t69.tWal-Mart Storest30r
t70.tIBMt27r
t71.tVolkswagent24r
t72.tCubat24r
t73.tHitachit24r
t74.tTotalFinaElft23r
t75.tVerizon Communicationst23r
t76.tMatsushita Electric Ind.t22r
t77.tMitsui&Companyt20r
t78.tE. Ont20r
t79.tOmant20r
t80.tSonyt20r
t81.tMitsubishit20r
t82.tUruguayt20r
t83.tRepublica Dominicanat20r
t84.tTunisiat19r
t85.tPhilip Morrist19r
t86.tSlovaciat19r
t87.tCroatiat19r
t88.tGuatemalat19r
t89.tLuxemburgt19r
t90.tSBC Communicationst19r
t91.tItochut18r
t92.tKazakhstant18r
t93.tSloveniat18r
t94.tHonda Motort18r
t95.tEnit18r
t96.tNissan Motort18r
t97.tToshibat17r
t98.tRepublica Araba Siriat17r
t99.tGlaxoSmithKlinet17r
t100.tBTt17