Departamentul Agriculturii din SUA a înrăutăţit estimările privind perspectivele privind exporturile de grâu rusesc în acest an agricol (perioada iulie 2019 – iunie 2020) la 33,5 milioane de tone, de la 35 milioane de tone. În schimb, Ministerului Agriculturii din Rusia previzionează exporturi de cereale de 45 milioane de tone, din care 36 milioane de tone de grâu.
Ținta: Arabia Saudită
„Rusia va continua în viitor să-şi majoreze comerţul cu produse alimentare, atât cu Arabia Saudită cât şi cu alte pieţe prioritare, pentru a-şi păstra poziţia de cel mai mare exportator global de grâu”, a declarat Dmitry Patrushev, ministrul rus al Agriculturii.La începutul lunii aprilie, prima încărcătură de grâu rusesc a plecat spre Arabia Saudită, iar Patrushev a explicat că acest moment reprezintă un pas important în dezvoltarea relaţiilor comerciale dintre cele două ţări.
„Discuţiile de anul trecut, desfăşurate la nivelul şefilor agenţiilor de agricultură, au dus la progrese în această direcţie, permiţând extinderea potenţialei cooperări. Am reuşit să deschidem piaţa unuia din cei mai mari consumatori de grâu din Orientul Mijlociu pentru exportatorii interni”, a afirmat ministrul rus al Agriculturii.
Primul pas
SAGO, entitatea responsabilă pentru achiziţiile strategice de grâu în numele statului arab, a anunţat în august relaxarea criteriilor privind pagubele provocate de insecte pentru următoarele licitaţii de importuri de grâu. Anterior, grâul din regiunea Mării Negre nu îndeplinea criteriile din Arabia Saudită privind un nivel zero al pagubelor provocate de insecte.
De mai mult timp, Rusia încearcă să obţină acces la piaţa grâului din Arabia Saudită, ca parte a încercărilor Moscovei de a-şi majora cota de piaţă în Orientul Mijlociu şi Africa de Nord, în detrimentul UE şi SUA.
Dacă autorităţile de la Riad apreciază că grâul rusesc livrat este acceptabil, ar putea urma cantităţi mai mari.
Strategia grâului
„În aceste momente dificile, lanţul de furnizare de alimente trebuie să rămână rezilient şi deschis, dincolo de ideologiile politice”, a declarat un trader din Orientul Mijlociu. Aceasta a explicat că grâul de la Marea Neagră, produs în Rusia, Ucraina sau România, este deseori mai ieftin pentru Arabia Saudită în ceea ce priveşte costul transportului, deoarece timpul petrecut pe mare este mai scurt. Totuşi, cantităţile furnizate ulterior vor depinde de controalele de calitate din Arabia Saudită.