Fără îndoială, e unul dintre cei mai puternici şi influenţi oameni din estul Europei, din postura de număr unu al OMV, cea mai mare companie multinaţională din regiune, după cifra de afaceri. El vrea însă mai mult.

La 57 de ani, pentru Wolfgang Ruttenstorfer ambiţiile profesionale continuă, iar ţinta sa e să transforme grupul petrolier pe care îl conduce în lider regional, nu doar în prelucrarea şi comercializarea produselor din petrol, ci şi în domeniul gazelor naturale. Cheia strategiei OMV se numeşte, deloc întâmplător, Petrom.
Însă Ruttenstorfer repetă ori de câte ori are ocazia că este decis să deţină controlul şi la rivalul maghiar MOL, unde compania sa are deja 20% din acţiuni. Ce rol ocupă  în ecuaţie potenţiala achiziţie a MOL? „Strategia noastră de bază nu ia în calcul MOL, ci creşterea producţiei la 500 de mii de barili echivalent ţiţei pe zi până în 2010, integrarea operaţiunilor din Turcia în grup şi realizarea proiectului Nabucco“, spune, pentru Capital, Wolfgang Ruttenstorfer. „MOL e doar o opţiune adiţională. O opţiune pe care însă o luăm în serios deoarece consolidarea pieţei regionale este o realitate, un proces care continuă, în special sub presiunea furnizorilor din Rusia, presiune care până la urmă ajunge şi la MOL, care se află pe ruta între Bucureşti şi Viena, şi nu vrem să ne trezim într-o zi că altcineva s-a instalat acolo“, explică directorul general al OMV. „De aceea, trebuie să gândim proactiv şi mai degrabă să încercăm să îl luăm pentru noi, pentru că Ungaria este un pod între România şi Austria şi ar putea să aducă sinergii în cadrul grupului“.

MOL a încercat să joace pe cartea relaţiei cu Rusia

Bineînţeles, Ruttenstorfer ştie că, în cazul în care ruşii sau kazahii ar pune mâna pe compania maghiară, situaţia ar deveni mult mai complicată în regiune. „De aceea, nu ar fi bine să fie altcineva la MOL în locul nostru. Nu depindem de aceasta, dar trebuie să profităm de oportunitate atunci când se iveşte“, îşi nuanţează acesta poziţia.

Dar, chiar în ziua în care OMV îşi prezenta, la Viena, strategia sa de dezvoltare regională, MOL a anunţat încheierea unui parteneriat strategic cu Qatar Petroleum.

„Din câte ştim noi, e vorba doar de un program de cooperare şi nimic mai mult, nu e vorba de o schimbare în acţionariatul nici uneia din cele două companii“, calmează spiritele Ruttenstorfer.

Să fie vorba de o încercare a MOL de a juca dur la masa negocierilor cu rivalul austriac sau e vorba de anumite decizii politice ale administraţiei maghiare? În primăvară, premierul maghiar Gyurcsany se declara adept al proiectului Blue Stream, rival al Nabucco, susţinut de OMV. Între timp, autorităţile de la Budapesta au schimbat macazul. Ce s-a întâmplat? „Păi… ce să se întâmple?, spune Ruttenstorfer amuzat. Ei au crezut că vor putea face o afacere cu Gazprom, dar nu au reuşit. Nu e o chestiune politică, ci mai degrabă e vorba de nişte persoane care simt că pierd o anumită influenţă, acesta e adevăratul motiv, după părerea mea“, adaugă el.

OMV nu va avea modificări semnificative în acţionariat

Pentru ca ambiţiile OMV de a deveni lider pe piaţa regională a gazelor naturale să fie transpuse în practică e nevoie însă şi de „prietenia“ bună cu acelaşi Gazprom. Mai degrabă implică nişte relaţii foarte bune de business. Suntem deja un trader important, nu suntem în România, într-adevăr, dar vom fi, pentru că pieţele s-au deschis odată cu intrarea în UE. Cred că amândouă companiile, atât Petrom, cât şi OMV, ar trebui să aibă relaţii rezonabile, dar nu relaţii speciale. Cu orice furnizor trebuie să ai relaţii de business rezonabile“, mai spune preşedintele OMV.

Nu puţine au fost vocile care au spus că în spatele celor 50,9% din companie aflate în posesia acţionarilor independenţi ar putea sta mama Rusia, însă Ruttenstorfer respinge speculaţiile pe această temă ca fiind nefondate. Potrivit acestuia, compania face un efort semnificativ de a identifica şi monitoriza acţionarii mici, iar din cunoştinţele sale nu există indicii că au avut sau vor avea loc schimbări semnificative în structura acestora.
Totuşi, chiar dacă achiziţia MOL nu face parte din strategia de bază a companiei, aceasta pare să depindă de destule variabile. Dacă România se va interconecta cu Ungaria, dacă vom avea o relaţie bună cu Bulgaria, dacă proiectul Nabucco reuşeşte…

Ruttenstorfer nu vede însă lucrurile aşa. „Suntem destul de încrezători că în contextul Uniunii Europene regiunea din sud-estul continentului va creşte împreună, ca un tot unitar. Nu va fi vorba despre Bulgaria, România, Serbia, Austria şi aşa mai departe, ci, mai degrabă, vom fi cu toţii Europa de Sud-Est. Sigur că nu se va întâmpla mâine, dar se va întâmpla cu siguranţă cândva“, susţine preşedintele şi directorul general al OMV. „Europa depinde de interconectări, de posibilitatea de a avea rute importante de aprovizionare cu gaze, iar din acest punct de vedere Nabucco e cea mai importantă rută. Nu e vorba de dacă, ci de când anume, mai devreme sau mai târziu, aceste proiecte vor intra în practică şi noi trebuie să ne asigurăm că Petrom va juca aici un rol major, compania nu trebuie să se concentreze doar pe piaţa internă, ci să controleze întreaga regiune, de la Bucureşti“, îşi împărtăşeşte Ruttenstorfer viziunea.

Dar OMV nu joacă singură pe teren şi omul din fruntea companiei ştie asta. „E posibil ca, în viitor, pe lângă kazahi şi ruşi, să vină şi alţi jucători pe piaţă. Nu ne-am imaginat niciodată că vom fi singuri, ar fi frumos, dar asta nu se va întâmpla. Prin urmare, trebuie să modernizăm Petrom, să reducem costurile, să creştem calitatea şi să investim în rafinării pentru a mări capacitatea acestora. Sunt 100% convins că, dacă totul decurge conform planului, vom fi liderii pieţei. Petrom devine mai puternic pe zi ce trece, mai eficient, are staţii mai bune şi o reţea de distribuţie care creşte şi se modernizează. Avem tot timpul de partea noastră, nu cred că celelalte companii se vor mişca mai repede decât noi. Kazmunai, care a cumpărat Rompetrol, trebuie să integreze compania şi să eficientizeze activităţile, iar dacă vor să crească, îi aşteaptă vremuri grele…. Ruttenstorfer râde. „Nu simţim nici o presiune“, încheie el. 

Carte de vizita

FINANŢISTUL Wolfgang Ruttenstorfer este preşedinte al consiliului de administraţie şi director general al OMV din 2002, după ce anterior fusese şef al departamentului financiar şi responsabil cu operaţiunile diviziei de gaze. Şi-a început cariera la OMV în 1976 şi a urcat pe treptele ierarhice până a ocupat funcţia de director financiar, pe care a părăsit-o în perioada 1997 – 2000 pentru a fi ministru adjunct de finanţe, după care s-a întors în companie. Este doctor al University of Economics and Business Administration din Viena, este căsătorit şi are trei copii.

«Kazmunai, care a cumpărat Rompetrol, trebuie să integreze compania şi să eficientizeze activităţile, iar dacă vor să crească, îi aşteaptă vremuri grele…»