Ruxandra Brutaru, Tarom: «Preţuri mai jos de atât nu se poate!»

După un an în care a înregistrat pierderi de peste 22 de milioane de euro, pe fondul crizei economice şi al acutizării competiţiei exercitate de operatorii low-cost, compania Tarom pune în aplicare un amplu plan de măsuri, menit să-i aducă  redresarea financiară în 2010. «În primul trimestru al anului 2009 am suferit o cădere dificilă, de unde a rezultat şi o medie scăzută a gradului de încărcare al aeronavelor“, spune Ruxandra Brutaru (30 de ani), care tocm

După un an în care a înregistrat pierderi de peste 22 de milioane de euro, pe fondul crizei economice şi al acutizării competiţiei exercitate de operatorii low-cost, compania Tarom pune în aplicare un amplu plan de măsuri, menit să-i aducă  redresarea financiară în 2010.

«În primul trimestru al anului 2009 am suferit o cădere dificilă, de unde a rezultat şi o medie scăzută a gradului de încărcare al aeronavelor“, spune Ruxandra Brutaru (30 de ani), care tocmai a împlinit un an de când se află la manşa operatorului aerian naţional. „Însă multe dintre deciziile luate anul trecut îşi vor afla efectul benefic în acest an“, continuă aceasta, subliniind că Tarom şi-a păstrat supremaţia pe piaţă, mai ales în faţa operatorilor low-cost. „Nu ne-am propus să intrăm într-o bătălie cu low costul, dar 2009 ne-a obligat să o facem“, spune Brutaru. Faţă de principalii rivali, Blue Air şi Wizz Air, compania de stat a transportat cu 200.000 de pasageri mai mult pe ansamblul anului trecut. Însă, în raport cu anul de vârf 2008, Tarom a pierdut un sfert de milion de pasageri. „În 2008, am transportat 1,98 milioane de pasageri, iar anul trecut 1,72 milioane. Pentru 2010 ne aşteptăm la 2,1 milioane de pasageri, iar gradul de ocupare estimăm că va ajunge la 60%-61%, faţă de doar 57% anul trecut“, completează Brutaru, fiica fostului director general al Tarom, Nicolae Brutaru.

Curse noi şi reveniri pe pieţe pierdute

În 2009, Tarom s-a zbătut să facă faţă tarifelor operatorilor low-cost prin practicarea unor preţuri competitive. Spre exemplu, pentru majoritatea rutelor interne, preţul biletului de avion a fost redus până la 34 de euro, concurând tariful unui bilet de tren pe aceeaşi rută, iar pentru cele externe a fost lansată o campanie în cadrul căreia au fost oferite bilete la preţuri care au pornit de la nouă euro, fără taxe incluse. Chiar dacă în piaţa de profil maratonul preţurilor va continua în 2010, în cazul Tarom pragurile tarifare vor fi menţinute la nivelul celor de anul trecut. „Mai jos de atât nu se mai poate!“, declară şefa companiei. În timp ce operatorul naţional afirmă că nu-şi mai permite să coboare preţurile, competitorii îşi împrospătează ofertele. Spre exemplu, Lufthansa are o promoţie de 111 euro pentru două persoane, în timp ce Carpatair are o ofertă pentru ruta Bucureşti-Veneţia la doar 35 de euro. Potrivit estimărilor directorului general al Tarom, creşterea numărului de pasageri preconizată pentru acest an, de circa 400.000 de persoane, va fi asigurată de noile curse ce vor fi (re)lansate în curând, dar şi de cele pe care operează de anul trecut şi care vor fi consolidate. „În 2009, în plină criză, am deschis rute care-şi vor face vizibil efectul acum. De exemplu, cursa spre Amsterdam, la care Tarom a renunţat acum cinci ani, a mers şi merge foarte bine. La fel şi Zürich, Dubrovnik, Lyon. Potenţial au şi noile curse Riga şi Nisa“, enumeră Brutaru. În plus, în acest an, compania pregăteşte „două noi surprize“ în orarul de vară, adaugă aceasta, fără însă a detalia despre ce este vorba, menţionând doar că, prin cele două rute noi, îşi propune să recâştige o categorie de pasageri pe care a pierdut-o în favoarea altor companii.

Reducere de costuri „inteligentă“

Tot în 2010, Tarom va continua să dezvolte activităţile de charter, cu obiectivul de a rămâne „produsul dominant pe piaţă“, spune Ruxandra Brutaru, care adaugă că şi „de aici se strânge un număr important de pasageri. Aproape toate aeronavele au fost contractate şi aşteptăm vânzări mai mari decât anul trecut pe piaţa de charter“. Dar una dintre mişcările importante care va permite Tarom să-şi atingă ţinta de 2,1 milioane de pasageri transportaţi este reprezentată de intrarea, în iunie, în alianţa Sky Team. „Am amânat intrarea în alianţă pentru vara aceasta pentru că ne-am schimbat şi statutul de aderare. Nu vom fi simpli asociaţi, ci membri cu drepturi depline, ceea ce înseamnă că vom avea loc la masa cavalerilor“, spune Brutaru.

Cât priveşte îndeplinirea obiectivului de reducere a costurilor, în strategia din acest an au fost incluse, susţine Brutaru, planuri ce prevăd implementarea de practici inedite, „dar extrem de utile“. Una dintre acestea prevede schimbarea procedurilor de aterizare a aeronavelor, măsură care va conduce la economii însemnate de carburanţi. Practic, doar managementul consumului de combustibil va aduce companiei o scădere a cheltuielilor de 5%-7%, respectiv de peste cinci milioane de dolari. „Avem deja un plan şi de reducere a costurilor operaţionale şi sperăm să reuşim să le diminuăm cu 15% în următoarele 18 luni“, mai declară directorul. În altă ordine de idei, Ruxandra Brutaru este rezervată în privinţa privatizării companiei Tarom, declarându-se adepta unui parteneriat public-privat. „Ar fi o greşeală din partea oricărui stat să piardă o companie atât de strategică precum Tarom“, conchide acesta.

Avantajele alianţei Skyteam

Dimensiuni Este a doua mare alianţă  aeriană internaţională din lume şi are în componenţă 11 membri, printre care Air France KLM, Alitalia, CSA, Delta Airlines.
Destinaţii Pasagerii vor avea acces la peste 18.000 de zboruri, către 900 de destinaţii
Tarife Programul de fidelizare Flying Blue va permite transformarea punctelor acumulate pe zborurile oricărei companii membre Skyteam în reduceri de preţuri.

Goluri de aer

45% a fost gradul de ocupare mediu în primele trei luni ale lui 2009, mult sub obiectiv, ceea ce a contribuit semnificativ la scăderea cifrei de afaceri.