Competiţia de pe piaţa bunurilor alimentare a declanşat un veritabil război la rafturile magazinelor. Ambalajele îşi dispută în culori, forme şi concepte supremaţia în coşul clienţilor. De pe urma acestui război, profită producătorii de ambalaje.
Pentru laptele Fulga şi iaurtul Zuzu, conducerea producătorului de lactate Albalact pare să fi găsit reţeta succesului la vânzări: ambalajul inovativ. Compania a investit cinci milioane de euro în implementarea de sisteme inovatoare de ambalare, şi rezultatele nu au întârziat să apară. Lansat în martie anul acesta, iaurtul Zuzu a „prins“ la români atât de bine, încât societatea a mărit cu 25% capacităţile de producţie ale mărcii. „Să fii inovativ pe această piaţă este absolut necesar. Anul acesta, am înnoit ambalajul laptelui Fulga cu arome, care conţine acum un pai special. Pentru iaurturi, ambalajul mic are ca inovaţie o linguriţă detaşabilă şi un sigiliu care se poate rupe, astfel încât ambalajul se transformă într-un pahar“, explică Alexandra Rusu, consultant de marketing pentru Albalact.
Producătorul şi procesatorul de carne de pui Agricola Internaţional Bacău a lansat recent marca de semipreparate ambalate Sav’Or. „Aproape 19% din preţul de raft al produsului reprezintă cheltuielile pentru ambalaj. Acesta corespunde calităţilor solicitate de clienţi“, afirmă Silvia Macedon, director de marketing-vânzări la Agricola Internaţional.
Schimbări de strategie în ceea ce priveşte diversitatea de produse sunt impuse de solicitările pieţei. În opinia psihologului Aurora Liiceanu, „dacă un produs prezent pe raft, fie la magazinul din colţ, fie în supermarket, nu se adresează corect senzorialităţii, atunci, în 75% din cazuri, acesta nu se va vinde“. Astăzi, se consideră că un produs trebuie să fie atractiv pe raft, dar să fie şi de calitate. Ambele condiţii conduc la profit. „Speranţa de viaţă a unui ambalaj este de aproximativ doi ani şi jumătate“, consideră Aurora Liiceanu.
Necesitatea de inovare a ambalajelor vine şi ca urmare a orientării obiceiurilor de cumpărare ale românilor, care se îndreaptă tot mai mult spre hipermarketuri. „Clientul vrea acum pachete mici, deja feliate, cantităţi dozate la nevoile lui. Din producţia de 20 de tone pe zi de preparate din carne, peste 20% sunt ambalate“, afirmă Radu Timiş, preşedintele Cris-Tim.
Pe fondul creşterii sectorului alimentar, precum şi al diversificării produselor, piaţa ambalajelor îşi numără jucătorii… pe degetele: Unical (Ungaria), Amplast (Franţa), Greiner (Austria), Wolf (Germania), Internova şi Asaş (Turcia).
Producătorul austriac Greiner a deschis în 1999 o fabrică de ambalaje la Sibiu. „Nevoile pieţei ne-au determinat să deschidem în 2003 a doua fabrică, tot la Sibiu. În total, investiţiile noastre s-au ridicat la 17 milioane de euro“, afirmă Lucian Ocoş, director de vânzări pentru România la societatea Greiner. Dacă anul trecut cele două fabrici au avut cumulat o cifră de afaceri de peste 14 milioane de euro şi un profit de 1,5 milioane de euro, pentru acest an, reprezentanţii companiei estimează o cifră de afaceri de 18 milioane de euro.
Profitul se regăseşte şi în bilanţul companiei Amplast. Anul trecut, societatea a avut o cifră de afaceri de 8,5 milioane de euro şi un profit net de 700.000 de euro, cu 35% mai mare decât în anul anterior. Un alt jucător, Internova, intrat pe piaţă în 1997, produce zilnic 300 de mii de ambalaje. Materia primă, granulele de plastic, este importată din Turcia. În 2005, cifra de afaceri a cunoscut o creştere cu 20% faţă de 2004.
Reprezentanţii companiilor din domeniu estimează că anul acesta piaţa ambalajelor va depăşi 30 de milioane de euro şi că în 2007 se va majora cu aproape 20%. Cauza: dezvoltarea industriei alimentare. „Afacerea noastră este în creştere. Nu reuşim să răspundem tuturor solicitărilor. Mai mult, ne îndreptăm şi spre pieţele externe. În prezent, peste 10% din producţia noastră o exportăm în Germania şi Bulgaria“, spune Florin Gherghescu, director de vânzări la Asaş România. Turcii de la Asaş au lansat fabrica în 2001, în judeţul Ilfov, şi până acum au investit peste 10 milioane de euro.
Piaţa ambalajelor din domeniu este direct legată de evoluţia vânzărilor de la rafturile magazinelor. Cele mai sofisticate ambalaje sunt impuse de pretenţiile clienţilor. Iar această goană de a „înfrumuseţa“ ambalajele nu se termină niciodată.
Culoarea vinde marfa
«Dacă un produs prezent pe raft, fie la magazinul din colţ, fie în supermarket, nu se adresează corect senzorialităţii, atunci, în 75% din cazuri, acesta nu se va vinde.»
Aurora Liiceanu, psiholog
Piaţa îşi cerne jucătorii
«Pentru 2007, estimăm o creştere medie a cifrei de afaceri de 15% comparativ cu acest an. Aderarea la UE va duce la o concentrare a pieţei, dar şi la o creştere a consumului, determinată de creşterea puterii de cumpărare a românilor.»
Lucian Ocoş, director de vânzări pentru România la Greiner