condus la reducerea tarifelor cu aproximativ 15% fata de anul trecut. In plus, fiecare din ei simte in spate amenintarea unor companii de dimensiuni mai mici, dar cu potential, cum ar fi Virgin Express sau Volare Airlines. si incearca, prin diverse mijloace, sa atraga clientii. Bineinteles, metoda infailibila este reducerea tarifului. Pe locul doi se situeaza extinderea numarului de rute. Asa se explica decizia Easyjet de a face din Berlin un nod important, de unde vor pleca 11 noi curse catre s
condus la reducerea tarifelor cu aproximativ 15% fata de anul trecut. In plus, fiecare din ei simte in spate amenintarea unor companii de dimensiuni mai mici, dar cu potential, cum ar fi Virgin Express sau Volare Airlines. si incearca, prin diverse mijloace, sa atraga clientii. Bineinteles, metoda infailibila este reducerea tarifului. Pe locul doi se situeaza extinderea numarului de rute. Asa se explica decizia Easyjet de a face din Berlin un nod important, de unde vor pleca 11 noi curse catre sase tari. Deocamdata, cel mai apropiat aeroport (de Romania) in care opereaza cele doua companii este Atena. Surse din industrie sustin insa ca anul viitor este programata intrarea pe Budapesta a Easyjet, fapt care ar crea mari probleme atat companiilor aeriene care opereaza in Ungaria, cat si celor din Romania.Tot din strategia menita sa duca la infrangerea rivalului face parte si achizitia concurentilor. Astfel, anul trecut Ryanair a cumparat Buzz (subsidiara KLM), iar Easyjet nu s-a lasat mai prejos si a pus mana pe Go, unul din competitorii sai. Aceste miscari au determinat majorarea numarului de calatori la 20,6 milioane pentru Easyjet (ianuarie-octombrie 2003) si 15 milioane pentru Ryanair (aceeasi perioada). Iar lupta nu se opreste aici. In luna mai, principalul concurent al celor doi, Virgin Express, a recurs la o tactica si mai agresiva: la alegerile generale din Belgia, a oferit bilete gratuite primilor 1.500 de alegatori care voteaza in costume de baie!
Probleme legale pentru Ryanair
Michael O’Leary a dezvaluit ca, in curand, Comisia Europeana va decide ca Ryanair a primit sprijin financiar ilegal de la aeroportul Charleroi din Belgia, adaugand ca va contesta decizia de indata ce va fi facuta publica. Decizia ar putea duce la retragerea Ryanair de pe Charleroi si la dezvaluirea unor aranjamente similare facute cu aeroporturi mai mici. N-ar fi prima oara. In septembrie a.c, Ryanair a suspendat zborurile de pe aeroportul din Strasbourg, ca urmare a unor plangeri facute de Air France. Aceasta a sustinut ca a fost nevoita sa renunte la cursa Londra-Strasbourg din cauza intelegerii dintre Ryanair si Camera de comert Bas-Rin, care administreaza aeroportul. Intelegerea intra sub incidenta legii care interzice ajutoarele de stat.In acest context, compania a anuntat ca va renunta la rutele mai putin profitabile din Olanda si Belgia, tinand cont ca tarifele s-au diminuat cu 12% in prima jumatate a anului, iar costurile de operare au crescut cu 32%. Primele companii de acest gen au aparut in SUA acum 15 ani, iar in Europa drumul a fost deschis in 1995 de Ryanair, companie irlandeza, si Virgin Express, cu sediul in Belgia. Cele doua ofereau 50.000 de locuri pe saptamana. Cinci ani mai tarziu, cinci companii operau in Europa, oferind la vanzare 550.000 de locuri pe saptamana. Intr-un ritm de dezvoltare ametitor, in momentul de fata s-a ajuns la 1,5 milioane de locuri, impartite de 12 companii. Indiscutabil, viitorul apartine acestui gen de companii, iar marile linii aeriene nu vor rezista decat daca vor fuziona, asa cum incearca sa faca Air France si KLM.
Sistemul de plata face zborul mai greu
Rezolvarea problemei va majora incasarile companiei
Intrarea companiei Volare Airlines va avea deocamdata un impact redus asupra concurentilor, caci traficul este in crestere cu 15% fata de anul trecut, iar potentialul pietei romanesti mult mai mare. Cu certitudine insa, va atrage dupa sine si alte companii low-cost.Fulvia MeirosuReprezentantii din industrie afirma ca, intrucat piata creste, aparitia unui nou jucator nu-i va influenta atat de mult pe ceilalti. „Cred ca vor fi afectati mai degraba transportatorii rutieri, pentru ca pasagerii nostri sunt oameni de afaceri care nu-si pot permite sa plece cu intarziere de aici. Asa ca ei vor umple un loc gol. Volare opereaza trei curse pe saptamana, in timp ce noi avem doua pe zi spre Treviso, care se afla foarte aproape de Venetia”, sustine Paula Ardelean, director de vanzari la Carpat Air. Alaturi de Tarom, Alitalia si, mai nou, Club Air, Carpat Air acopera traficul aerian spre Italia, dupa ce, din aprilie 2003, compania nationala Tarom a renuntat la cursele spre nordul Italiei. Carpat Air opereaza sapte destinatii in Italia, doua in Germania si una in Ungaria, punctul de plecare fiind Timisoara. Un bilet dus-intors costa de la 240 de euro in sus, in conditiile in care traficul pe Italia s-a intensificat cu 20% in 2003, fata de anul anterior. Carpat Air estimeaza pentru 2003 incasari de 30 milioane de dolari si un trafic de 250.000 de pasageri. Cam la aceeasi cifra se ridica si traficul pe cursele de autocar, in conditiile in care un bilet dus-intors este in jur de 150 de euro. Potrivit lui Catalin Panaitescu, director executiv la Double T, firma de transport international de persoane, autocarele isi vor pastra o parte din clienti. Motivul este foarte simplu. Destul de multi dintre romanii care lucreaza la negru in Italia prefera sa mearga cu autocarul, pentru ca soferii cunosc rute ocolitoare, trateaza cu vamesii la granita si patrund astfel mai usor intr-o tara in care li se cere, cel putin teoretic, sa aiba asupra lor 100 de euro pe zi de persoana.
Putini romani pot plati cu cardul
Chiar daca potentialul pietei este mare, una din problemele Volare Airlines este sistemul de rezervare si plata. In mod traditional, biletul se rezerva pe Internet si se plateste cu card de credit, ceea ce limiteaza mult numarul potentialilor pasageri. Daca nu poate plati in acest mod, pasagerul trebuie sa sune la biroul Volare din aeroport sau sa incerce sa cumpere biletul de la o agentie de turism. Aici apare insa o alta problema: compania nu cedeaza comision agentiilor, asa ca in 90% din cazuri, agentia va fi nevoita sa puna o suprataxa de cinci-zece euro, pentru a castiga ceva. „Acest lucru este destul de neobisnuit pentru agentiile din Romania. Am discutat cu ei si le-am explicat, dar se pare ca agentiile mari nu vor sa inteleaga”, spune Ruxandra Nicolescu de la Regional Air Support, care reprezinta Volare in Romania. Evident, succesul Volare depinde de doua aspecte: de posibilitatea romanilor de a plati cu cardul si de extinderea numarului de destinatii.
Tarife
Tarom· Bucuresti-Roma – 295 euro
Alitalia· Cluj-Bologna – 199 euro· Cluj – Ancona, Florenta, Pisa, Venetia, Genova – 255 euro· Timisoara- Bologna – 189 euro· Timisoara-Venetia – 159 euro
Carpat Air· Timisoara – Bergamo, Milano, Verona, Florenta, Ancona, Roma – de la 250 euro
Volare Airlines· Bucuresti, Timisoara -Venetia – de la 140 euro (dus intors, cu taxe)
Low-cost pe intelesul tuturor
· Rezervarea si vanzarea biletului se fac in mod traditional pe Internet. Pasagerul va primi in loc de bilet un cod, cu care se va prezenta la aeroport pentru imbarcare· Imbarcarea se face pe principiul „primul venit, primul servit”; pasagerul nu primeste un anumit loc in avion, se aseaza unde doreste si unde mai gaseste loc · Tariful difera de la o zi la alta, in functie de cat de plin este avionul. Este posibil ca maine biletul sa coste 20 de euro, iar peste trei zile, 200 de euro.· Se efectueaza numai curse directe, fara escale· Se folosesc numai aeroporturile secundare (de exemplu, Baneasa)· Personal minim la bord· In avion nu se servesc mancare, bautura, ziare. La cerere, se pot cumpara· Limita maxima de bagaje este de 15 kilograme de persoana, cu 5 kilograme mai putin decat la celelalte companii aeriene. Pentru fiecare kilogram in plus se plateste o taxa de 7 euro.· Avioanele pot avea intarzieri, asa ca nu se garanteaza prinderea unei legaturi de pe alt aeroport· Nu se poate modifica data plecarii.