Mai multe guverne din estul Europei susțin că același tip de produse, cu același ambalaj, au o calitate mai mare în țările din vestul continentului, față de cele care ajung pe piețele din est.
Un studiu UE a fost realizat în acest sens iar rezultatele infirmă speculațiile, declarându-se că nu există sistematic diferenţe între produsele de aceeaşi marcă, puse în vânzare în Est sau în Vest. Comisia Europeană a anunţat la începutul săptămânii că s-a constatat, ce-i drept, la aproape o treime din produsele analizate, în ciuda unui ambalaj identic sau asemănător, o componenţă diferită a ingredientelor, dar aceasta nu relevă „un model geografic unitar”, care ar indica o dezavantajare a consumatorilor răsăriteni.
Testate au fost aproximativ 1400 de produse în 19 state, dintre care 10 în Europa de Est. Comisia Europeană a informat că în baza rezultatelor studiului, oficiile naţionale ale statelor răsăritene pot examina cazurile în parte pentru a constata dacă nu cumva au fost înşelaţi consumatorii. Anunţul a fost făcut la Bruxelles de comisara UE de resort, Vera Jourová. Ea a mai precizat că oficiile pentru protecţia consumatorilor dispun de noi instrumente care le permit să combată posibile nereguli.
În 2016, mai multe guverne din statele răsăritene ale UE au criticat faptul că pe pieţele lor s-ar afla produse de aceeaşi marcă de calitate inferioară în comparaţie cu cele puse în vânzare în Occident. Aceasta în ciuda ambalajului identic sau aproape identic. Crema de alune cu cacao Nutella, pusă în vânzare în Ungaria, nu ar fi „la fel de cremoasă” cum este cea care poate fi cumpărată în Austria, de pildă, s-a plâns autoritatea de resort de la Budapesta. La fel, nici Coca Cola din supermarketurile din Ungaria nu ar avea acelaşi gust ca băutura răcoritoare a aceluiaşi concern, aflată în vânzare la Viena.
Slovacii s-au plâns la rândul lor că alimentele aflate în vânzare pe piaţa locală au un conţinut mai mare de grăsime şi unul mai redus de carne decât în ţările vest-europene. În plus, zahărul ar fi, pentru slovaci, înlocuit cu îndulcitori artificiali, iar fructoza cu arome sintetice.