Uniunea Europeană informează că s-a ajuns la un acord privind limitarea emisiilor de dioxid de carbon în sectorul transportului naval în cadrul blocului comunitar.
Statele membre ale UE au ajuns joi la un prim acord pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în industria navală. Acordul propus vizează creșterea utilizării combustibililor regenerabili de către nave și îmbunătățirea obiectivelor de reducere a emisiilor de energie, sprijinind în cele din urmă obiectivele climatice ale UE pentru 2030 și 2050.
Planul include, de asemenea, măsuri de încurajare a utilizării combustibililor regenerabili non-biologici. Ministrul suedez al infrastructurii, Andreas Carlson, a declarat că acordul va oferi suficient timp furnizorilor de combustibil, navelor și operatorilor navale să se adapteze la noile reglementări, permițând sectorului maritim să își îndeplinească obiectivele climatice.
Acordul va trebui să fie aprobat în mod oficial de miniștrii UE, după ce va fi aprobat de reprezentanții statelor membre și de Parlamentul European.
Decarbonizarea transportului maritim
Transportul pe apă a reprezentat între 3 și 4 % din totalul emisiilor de CO2 în UE în 2021 și, în ciuda unei scăderi a activității din cauza pandemiei, se preconizează că transportul maritim va crește pe măsură ce crește cererea de resurse primare și de transport de containere. FuelEU Maritime urmărește decarbonizarea sectorului transportului maritim prin impunerea unor limite maxime pentru intensitatea anuală a emisiilor de gaze cu efect de seră și prin impunerea unor cerințe de emisii zero în porturi pentru navele de pasageri și pentru cele de containere.
Această abordare se bazează pe obiective și este neutră din punct de vedere tehnologic, permițând inovarea și dezvoltarea de noi tehnologii de combustibil pentru a răspunde nevoilor viitoare. Mandatul armonizat al UE va uniformiza condițiile de concurență și va crește cererea de combustibili regenerabili și cu emisii reduse de dioxid de carbon, oferind securitate juridică operatorilor de nave și producătorilor de combustibili și contribuind la reducerea diferenței de preț dintre combustibilii fosili și opțiunile durabile. Un regim special de stimulente sprijină utilizarea combustibililor regenerabili cu potențial ridicat de reducere a emisiilor de dioxid de carbon de origine nebiologică.
Strategia prin care UE vrea să atingă neutralitatea climatică până în 2050
Acordul verde european este o strategie de creștere pentru UE care are ca obiectiv atingerea neutralității climatice până în 2050. Pentru a atinge acest obiectiv, UE trebuie să își reducă emisiile cu cel puțin 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990. Acordul de astăzi reprezintă un progres semnificativ în adoptarea pachetului legislativ „Fit for 55” al Comisiei, care este conceput pentru a sprijini European Green Deal. Acordul se bazează pe acordurile politice anterioare privind diverse componente ale pachetului, inclusiv punerea în aplicare a unor norme mai solide pentru creșterea eficienței energetice.