Comisia Europeană (CE) a aprobat ajutorul acordat de România companiei aeriene TAROM. Este vorba despre un ajutor financiar în valoare de ajutorul de 95,3 milioane de euro.
CE a aprobat ajutorul acordat de România companiei aeriene TAROM
Comisia Europeană (CE) a aprobat, în conformitate cu regulile UE privind ajutoarele de stat, planurile României de a sprijini operatorul aerian național de stat TAROM cu un ajutor de restructurare de până la 95,3 milioane de euro. Ajutorul financiar este conceput pentru a ajuta compania aeriană să-și recapete stabilitatea pe termen lung, în timp ce minimizează distorsiunile concurenței.
„Ajutorul de restructurare acordat de România care a fost aprobat astăzi (luni, n.r.) va contribui la menţinerea conectivităţii regionale a cetăţenilor şi a întreprinderilor din România.
În urma investigaţiei noastre aprofundate, am concluzionat că planul de restructurare al TAROM va asigura viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene.
Pentru a limita eventualele denaturări ale concurenţei generate de sprijinul public, TAROM îşi va reduce semnificativ numărul de rute şi de aeronave”, a explicat Margrethe Vestager, Comisarul European pentru Concurenţă, conform unui comunicat de presă.
Evaluarea CE
CE a analizat planurile în conformitate cu orientările sale privind salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate și a constatat următoarele aspecte.
Ajutorul este aliniat cu obiectivul comun de a menține conectivitatea regională pentru locuitorii și afacerile din România. Permite TAROM să-și revină prin implementarea unui plan de restructurare. Planurile de restructurare abordează problemele principale care au condus la dificultățile financiare ale TAROM, inclusiv modernizarea flotei și reducerea costurilor.
Măsurile propuse sunt proporționale, având în vedere că TAROM contribuie semnificativ la efort prin venituri generate din vânzarea de aeronave și dintr-un contract de leasing financiar încheiat conform condițiilor de pe piață. Ajutorul este însoțit de garanții menite să prevină distorsiunile concurenței pe piața unică, inclusiv reducerea numărului de rute și a aeronavelor operând și menținerea unei capacități reduse pe piață până la sfârșitul perioadei de restructurare, respectiv 31 decembrie 2026. Pe scurt, măsurile adoptate de România sunt conforme cu regulile UE privind ajutoarele de stat.
Regulile UE privind ajutoarele de stat, în special Orientările Comisiei referitoare la salvare și restructurare, oferă statelor membre posibilitatea de a sprijini întreprinderile aflate în dificultate, sub anumite condiții riguroase. Aceste orientări permit intervenția statului în cazul unei întreprinderi în dificultate financiară doar în circumstanțe bine definite. Se cere ca întreprinderea să adopte un plan de restructurare robust pentru a-și asigura viabilitatea pe termen lung și să participe la costurile proprii ale procesului de restructurare, cu limitarea distorsiunilor concurențiale și cu contribuția la un obiectiv comun de interes.
Ajutorul de restructurare
În anul 2021, autoritățile române au notificat un plan de restructurare pentru TAROM. Planul cuprinde o serie de măsuri pentru optimizarea operațiunilor TAROM, modernizarea flotei sale și reducerea costurilor. În acel an, CE a demarat o investigație detaliată pentru a evalua dacă măsurile de restructurare propuse de România în sprijinul TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat. În timpul acestei investigații, România a actualizat planul de restructurare pentru a aborda preocupările exprimate în etapa inițială a procedurii.
Măsurile de restructurare propuse includ următoarele:
- anularea unei datorii în valoare de aproximativ 49,53 milioane de euro;
- corespunzătoare ajutorului pentru salvare aprobat de CE în februarie 2020, împreună cu dobânzile aferente;
- o injecție de capital de aproximativ 45,77 milioane de euro.