Ce prevede bugetul Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere

„Bugetul aprobat prevede venituri totale în valoare de 34.247,31 mii lei şi urmează a fi publicat în Monitorul Oficial al României. Pentru buna funcţionare a companiei, într-o primă fază, până la sfârşitul anului, vor fi contractaţi peste 80 de angajaţi. În perioada imediat următoare, vor fi întreprinse acţiuni pentru angajarea personalului de specialitate şi asigurarea dotărilor necesare implementării contractelor de infrastructură de transport rutier. Menţionez că toate anunţurile de angajare vor fi anunţate public şi transparent pe site-ul companiei”, a afirmat directorul general Gabriel Budescu, conform unui comunicat transmis sâmbătă seara de către MTI.

Conform documentului de justificare care însoţeşte proiectul de Ordin comun privind bugetul de venituri şi cheltuieli pentru anul 2024 al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere, publicat la finalul lunii aprilie pe pagina de internet a MTI, estimarea brută a profitului pentru anul 2024 este de 10,845 milioane de lei, în creştere faţă de rezultatul preliminat/realizat în 2023 (1,11 milioane de lei).

Veniturile totale de 34,247 milioane de lei sunt structurate astfel: venituri din exploatare în sumă de 31,590 milioane de lei, reprezentând 92,24% din veniturile totale, şi venituri financiare de 2,658 milioane de lei, având o pondere de 7,76% în totalul veniturilor. Veniturile financiare includ dobânzile obţinute din depozitele bancare constituite din capitalul social vărsat.

Veniturile din exploatare sunt anticipate pentru anul 2024 pe baza veniturilor proprii din taxa de drum, estimate a fi generate în perioada ianuarie – decembrie 2024, numărul de angajaţi până la sfârşitul lunii decembrie 2023, precum şi cel estimat a fi angajat în etapele următoare de recrutare (51 de posturi şi, respectiv, 27 de posturi), totalizând 86 de persoane la finalul anului 2024, conform proiectului de ordin.

La ce nivel ajung cheltuielile

CNIR primeşte lunar de la CNAIR maximum 15% din diferenţa dintre veniturile din taxa de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România raportate de CNAIR în luna anterioară, conform datelor din conturile de clasă 7, grupa 70 ‘Cifra de afaceri netă’, şi cheltuielile cu comisioanele asociate distribuitorilor de roviniete, la care se adaugă TVA. CNAIR transferă lunar sumele menţionate anterior până la finele lunii curente pentru luna precedentă în contul indicat de CNIR.

CNIR furnizează lunar, în scris, către CNAIR, până la data de 15 a fiecărei luni pentru luna precedentă, numărul de angajaţi cu contract individual de muncă înregistrat în sistemul electronic Revisal. CNAIR va comunica lunar CNIR, până la data de 27 a fiecărei luni pentru luna precedentă, suma care va fi transferată în contul CNIR, pe baza facturii emise de către CNIR, se precizează în document.

Cheltuielile totale, evaluate la 23,402 milioane de lei, sunt fundamentate pe necesităţile concrete ale programelor de achiziţii de bunuri şi servicii pentru activităţile desfăşurate, având la bază capacitatea reală de plată a acestora, calculul cheltuielilor salariale şi al cheltuielilor de mandat.

În structura lor, cheltuielile totale includ cheltuielile de exploatare, de 23,402 milioane de lei, reprezentând 100% din totalul cheltuielilor.

Cheltuielile cu personalul sunt programate pentru anul 2024 la suma de 14,320 milioane de lei, cuprinzând cheltuieli salariale de 12,183 milioane de lei, cheltuieli de mandat în valoare de 1,831 milioane de lei, şi contribuţiile datorate de companie, în valoare de 306.110 lei.

În 2023, compania nu a beneficiat de aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli prin ordin comun, conform prevederilor art. 4, alin. (1), lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, cu modificările şi completările ulterioare, se menţionează în documentul de justificare.

Câți angajați are CNIR

Cheltuielile salariale includ salariile în sumă de 11,774 milioane de lei şi bonusurile în valoare de 408.730 lei, pentru anul 2024, estimate să crească faţă de nivelul preliminat/realizat în 2023.

Estimările au fost efectuate pornind de la un număr de 8 salariaţi – personal la finalul anului 2023 angajaţi în prima etapă de recrutare, o medie de 5 salariaţi număr mediu, rotunjit, pentru o perioadă de 4,5 luni din 2023 (august-decembrie 2023), şi un număr estimat de 86 de persoane la finalul anului 2024 (plus 51 de angajaţi în etapa a doua de recrutare şi respectiv 27 de angajaţi în etapa a treia de recrutare), rezultând un număr mediu de salariaţi în 2024 de 57 de angajaţi, se precizează în proiect.

Productivitatea muncii, exprimată în unităţi valorice pe totalul personalului mediu, a fost estimată la 554.200 lei/persoană, iar câştigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană), determinat pe baza cheltuielilor salariale, a fost estimat la 17.744,38 lei/salariat.

Cheltuielile cu bonusurile pentru anul 2024 cuprind: 45.600 lei cheltuieli sociale; 262.080 lei tichete de masă; 76.800 lei tichete de vacanţă; 24.250 lei alte cheltuieli, conform Contractului Colectiv de Muncă.

Ce salarii au directorii companiei

Cheltuielile de mandat şi ale altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, în valoare de 1,831 milioane de lei, sunt: pentru directorat – valoarea este de 937.880 lei, directorii fiind numiţi pe bază de selecţie începând cu luna martie până la data de 14.02.2027, conform mandatelor membrilor Consiliului de Administraţie; pentru directorul general – valoarea brută conform contractului de mandat încheiat pe perioadă provizorie (21.368 lei x 2 luni + 13.228 lei x 1 lună), la care se adaugă valoarea brută din contractul încheiat pe selecţie începând cu 26.03.2024 (9.388 lei x 1 lună + 49.288 lei x 9 luni), şi pentru directorul financiar – valoarea brută a contractului încheiat pe selecţie începând cu 18.03.2024 (21.555 lei x 1 lună + 45.265 lei x 9 luni); pentru Consiliul de Administraţie – valoarea este de 892.890 lei, membrii fiind numiţi de la data de 14.02.2023 până la 14.02.2027 (8.591 lei x 6 membri x 3 luni + 3.436 lei un membru martie + 8.591 lei x 7 membri x 3 luni + 13.200 lei x 7 membri x 6 luni).

Până în prezent, a fost elaborată doar componenta de administrare, în timp ce componenta de management nu a fost întocmită deoarece directorii sunt numiţi pe bază de selecţie începând cu luna martie 2024. Componenta de management va fi elaborată conform termenelor legale în vigoare, conform art. 36, alin.(1) din OUG nr. 109/2011, în termen de 60 de zile de la numire, o propunere pentru componenta de management a planului de administrare pe durata mandatului. În lipsa componentei de management, care este obligatorie, planul de administrare nu a fost încă elaborat, iar nici calendarul privind implementarea planului de administrare în vederea realizării indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari nu a fost stabilit, se menţionează în document.

Sursele necesare finanţării investiţiilor pentru anul 2024, în valoare de 6,695 milioane de lei, provin din amortizare, profitul preliminat/realizat nerepartizat către alte destinaţii şi alte surse, inclusiv din sumele aferente capitalului social depus la bancă.

Cheltuielile pentru investiţii, în sumă de 6,655 milioane de lei, reprezintă investiţiile planificate pentru desfăşurarea activităţilor necesare conform obiectului de activitate.