Guvernul a adoptat un proiectul prin care atât pentru medicamentele produse pe o linie de fabricaţie din România, cât şi pentru cele produse în alte state membre din Uniunea Europeană, se va aplica un regim unitar în funcţie de clasificarea medicamentului şi nu de statul de provenienţă al acestuia, urmând să fie instituită o contribuţie clawback diferenţiată de 15% şi de 25% pentru două tipuri de medicamente, faţă de trei în prezent, începând cu trimestrul III al acestui an.
CNAS a anunţat printr-un comunicat de presă, că un proiect de lege care propune modificarea modului de calcul al contribuţiei clawback a fost adoptat în şedinţa de Guvern de miercuri, urmând să fie trimis Parlamentului pentru dezbatere şi aprobare.
Contribuția trimestrială se va calcula diferențiat
“Contribuţia clawback este o obligaţie de plată care revine trimestrial deţinătorilor autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, instituită prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 77/2011 (privind stabilirea unor contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii).
Potrivit viitorului act normativ, începând cu trimestrul III al anului 2023 contribuţia trimestrială se va calcula diferenţiat doar pentru două tipuri de medicamente, faţă de trei în prezent”, se arată în comunicat.
Se aplică un regim unitar
CNAS a menţionat că atât pentru medicamentele produse pe o linie de fabricaţie din România, cât şi pentru cele produse în alte state membre din Uniunea Europeană, se va aplica un regim unitar în funcţie de clasificarea medicamentului şi nu de statul de provenienţă al acestuia, iar contribuţia trimestrială va fi diferenţiată astfel: pentru medicamentele de tip I se menţine procentul actual aferent contribuţiei datorate de 25%; pentru medicamente de tip II se propune un procent aferent contribuţiei datorate de 15%.
“Măsura vizează deopotrivă menţinerea unui mediu favorabil punerii pe piaţă a medicamentelor cu impact pozitiv în aprovizionarea adecvată şi continuă cu produse farmaceutice a populaţiei, cât şi eliminarea riscului declanşării unei acţiuni în constatarea neîndeplinirii de către ţara noastră a obligaţiilor de stat membru al Uniunii Europene”, a mai precizat sursa citată.
Medicamentele de tip I sunt medicamente originale pentru care nu există în ultima lună din fiecare trimestru cel puţin un generic/biosimilar care să îndeplinească condiţiile de comercializare pe teritoriul României.
Medicamentele de tip II sunt medicamente originale şi generice/biosimilare pentru care există în ultima lună din fiecare trimestru cel puţin un echivalent terapeutic care să îndeplinească condiţiile de comercializare pe teritoriul României.