Proiectul realizat de Ministerul Educației arată că portofoliul educațional devine obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi care intră în clasa pregătitoare în septembrie 2024.

Ministerul Educației vine cu noi reguli

Potrivit noii legi a educației, acesta trebuie să conțină, printre altele:

  • documentele școlare ale elevului;
  • planuri individualizate de învățare;
  • notele obținute la examenele naționale;
  • recomandări de orientare școlară sau profesională.

Amintim că Ministerul Educației a pus în dezbatere publică noul proiect. Acesta are drept scop stabilirea metodologiei de realizare a portofoliului educațional pentru fiecare elev.

„Portofoliul educațional este un instrument care are ca scop documentarea și evaluarea progresului școlar, personal și social al elevului, identificarea decalajelor în învățare și fundamentarea intervențiilor de sprijin, implicarea elevului în propria educație prin autoreflecție și autoevaluare, documentarea achizițiilor învățării relevante pentru continuarea studiilor într-un nivel superior de învățământ/pentru tranziția spre piața muncii”, se arată în proiectul pus în dezbatere publică de minister.

Portofoliul educațional va putea fi realizat de către educator, împreună cu elevul și cu tutorii legali ai acestuia

Potrivit regulamentului, portofoliul educațional al elevilor va putea fi realizat, de către educator sau profesor, împreună cu elevul și cu tutorii legali ai acestuia.

Documentul va fi realizat atât în format fizic, cât și în format digital.

„Portofoliul educațional în format digital poate fi înregistrat pe platforma școlii/ pe platforme de stocare bazate pe cloud până la momentul operaționalizării platformei digital integrate ca parte a Sistemului integrat de management al școlarității, administrat de Ministerul Educației”, arată proiectul.

scoala, elevi, ministerul Educatiei
SURSA FOTO: Inquam Photos, George Călin

Directorii vor trebui să se asigure că portofoliile educaționale sunt completate periodic

Regulamentul stabilit de Ministerul Educației prevede o condiție și pentru directorii și directorii adjuncţi din fiecare școală.

Aceștia vor trebui să se asigure că portofoliile educaționale ale preșcolarilor sau elevilor sunt completate periodic.

Acest aspect urmează să fie verificat de către inspectoratele școlare, în timpul inspecțiilor.

Legea învățământului preuniversitar, intrată în vigoare în septembrie 2023, prevede că profesorul consilier școlar și dirigintele au obligația, la finalizarea învățământului gimnazial și liceal, să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte.

În același timp, în cazul absolvenților de învățământ liceal se poate realiza și o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă.

Recomandările sunt consultative și sunt emise în baza metodologiei specifice

Trebuie menționat că recomandările sunt consultative și sunt emise în baza metodologiei specifice. Acestea vor fi incluse în portofoliul educațional.

„La finalizarea învățământului gimnazial și liceal, profesorul consilier școlar și dirigintele au obligația să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte. În cazul absolvenților de învățământ liceal se poate realiza și o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă. Recomandările sunt consultative și sunt emise în baza metodologiei specifice și sunt incluse în portofoliul educațional”, se arată în legea învățământului preuniversitar.

Amintim că propunerile și sugestiile cu privire la proiectul pus în consultare publică pot fi trimise în termen de 10 zile calendaristice.

Ministerul Educației este organismul Guvernului. Autoritatea coordonează sistemul de învățământ din România, stabilește obiectivele sistemului de învățământ în ansamblul său, dar și obiectivele educaționale pe niveluri și profiluri de învățământ.