Autoritatea Națională de Protecție a Consumatorului (ANPC) a emis un ordin important. Este vorba despre un proiect care obligă firmele să ofere mai multe informații clienților, în momentul în care produsele sunt supuse anumitor schimbări.
Mai precis, ANPC a emis un proiect de ordin prin care obligă firmele care modifică gramajul produselor preambalate, scăzând cantitatea pe unitate de produs, să își anunțe clienții cu privire la aceste schimbări.
ANPC a luat în vizor aceste firme
Autoritatea subliniază că operatorii economici au recurs la scăderea cantității produselor pentru a crea falsa impresie că vând produse cu un preț mic. Totuși cantitatea mărfii a fost diminuată corespunzător.
Ordinul arată că astfel de modificări trebuie semnalate la raft în mod obligatoriu.
Proiectul vizează informarea corespunzătoare a consumatorilor
Referatul atașat proiectul arată că ordinul vizează „informarea consumatorilor la comercializarea produselor preambalate a căror cantitate a fost modificată și a rezultat o creștere a prețului pe unitatea de măsură.”
Pentru aceste bunuri este necesară introducerea unei obligații specifice, arată documentul.
„Pentru aceste bunuri este necesară introducerea unei obligații specifice pentru operatorii economici care le comercializează de a informa consumatorii prin indicarea scăderii cantității vândute chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare”, este scris în referat.
Firmele vor fi obligate să semnaleze la raft modificările privind cantitatea produsului
Potrivit ordinului, firmele în cauză vor fi obligate să semnaleze la raft modificările privind cantitatea produsului.
De asemenea, firmele vor fi nevoite să folosească sintagme specifice indicate de ANPC. Este vorba despre următoarele:
- Atunci când operatorul economic oferă spre vânzare un produs preambalat a cărui cantitate a fost modificată, acesta are obligația informării consumatorilor cu privire la faptul că produsul a fost modificat sub aspectul cantității chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare;
- Informarea va fi făcută în același câmp vizual într-o formă vizibilă, lizibilă și cu aceeași dimensiune;
- Informarea se efectuează prin folosirea, de către operatorii economici a următoarelor sintagme: „pe durata întregii perioada de vânzare a produselor cu cantitate modificată” sau „vânzarea este valabilă în limita stocului disponibil”, conform plachetei prevăzute în anexa la prezentul ordin.
Președintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca, a oferit mai multe informații.
„Am decis punerea în transparență a acestui Ordin tocmai pentru a asigura consumatorii că ANPC acționează pentru protejarea drepturilor și intereselor lor, în contextul fenomenului cunoscut sub denumirea de ”Shrinkflation”, care reprezintă micșorarea cantității produselor și vânzarea acestora la acealași preț.Având în vedere această situație, recomandăm consumatorilor citirea cu atenție a etichetelor, mai ales a cantității produsului, precum și a prețului pe unitatea de referință a produsului, înscris pe acestea, astfel încât alegerea finală să fie una în cunoștință de cauză”, a spus acesta, potrivit unui comunicat.
Amintim că proiectul se află în dezbatere publică în perioada 15-25 mai.