Conform proiectului propus de ANAF, unitățile de cult, asociațiile de proprietari și persoanele juridice fără scop patrimonial care au obligația să țină contabilitatea în partidă simplă vor fi exceptate de la depunerea declarației D-406. Această măsură se aliniază reglementărilor deja existente, care exclud de la această obligație contribuabili precum persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale, cabinetele medicale individuale, cabinetele notariale și alte entități similare.

ANAF motivează că aceste entități folosesc un sistem simplificat de raportare

ANAF motivează că aceste entități folosesc un sistem simplificat de raportare, care nu necesită transmiterea fișierului standard de control fiscal. Modificările vor fi incluse în Anexa 5 a Ordinului Președintelui ANAF nr. 1783/2021, actualizat prin ordinele OPANAF nr. 373/2022 și OPANAF nr. 2518/2022.

Proiectul de ordin introduce clarificări specifice pentru societățile cu activitate suspendată temporar. Conform noilor reglementări, contribuabilii care au optat pentru depunerea declarației D-406 nu vor putea renunța ulterior la această opțiune. Alegerea devine efectivă în momentul în care declarația este validată de fisc, iar contribuabilul trebuie să continue să o transmită chiar dacă activitatea sa este suspendată.

„În contextul, prevederilor legale invocate, rezultă că unitățile de cult, asociațiile de proprietari și persoanele juridice fără scop patrimonial care prin actul normativ de înființare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligația ținerii contabilității în partidă simplă, folosesc un sistem de raportare simplificat, respectiv contabilitatea în partidă simplă, la fel ca și contribuabilii care sunt deja exceptați de la depunerea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), conform OPANAF nr. 1783/2021 modificat prin O.P.A.N.A.F. nr. 373/2022 și OPANAF 2518/2022.

Potrivit celor menționate se impune modificarea și completarea Anexei 5 a OPANAF nr. 1783/2021, în sensul exceptării de la depunere a declarației D-406 SAF-T și a entităților menționate”, arată ANAF.

anaf
SURSA FOTO: Ilona Andrei / G4Media

Fișierul SAF-T este un standard internațional pentru raportarea datelor contabile

Fișierul SAF-T este un standard internațional pentru raportarea datelor contabile, implementat în România pe baza versiunii OCDE SAT-T 2.0. Contribuabilii obligați să depună acest fișier trebuie să transmită informații din evidența fiscală și contabilă prin intermediul declarației D-406. Ordinul ANAF reglementează modelul de raportare, procedura și termenele de transmitere, precum și categoriile de contribuabili vizați.

În Monitorul Oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021, a fost publicat Ordinul Președintelui ANAF nr. 1783/2021, care stabilește aceste obligații. Ordinul a fost actualizat ulterior prin ordinele OPANAF nr. 373/2022 și nr. 2518/2022, iar prevederile sale cuprind cinci anexe detaliate, care includ aspecte legate de implementare, categorii de contribuabili și proceduri de raportare.