Produsele alimentare care se apropie sau chiar au depășit termenul de valabilitate ajung să fie la mare căutare. Un om de afaceri a văzut o oportunitate și a decis să pună pe picioare o afacere.
În Germania, un întreprinzător a văzut în produsele alimentare expirate o oportunitate de afaceri şi a deschis primul lanţ de supermarketuri care vinde mâncare care a depășit termenul de valabilitate, susțin stirileprotv.ro. Germania aruncă anual 18 milioane de tone de mâncare. Pentru 40% din alimentele irosite sunt responsabile gospodăriile, dar 20% din mâncare se aruncă înainte să ajungă la consumator. Un om de afaceri a văzut aici o şansă de a cumpăra şi vinde alimente mai ieftine. Raphael Fellmer, fondatorul afacerii, a explicat cum s-a decis să pornească bussines-ul.
”În Germania, ca în mai toate ţările, poţi vinde mâncare şi după ce a depăşit termenul de valabilitate. Eşti obligat să specifici asta pe etichetă, altfel ar însemna să înşeli clientul. De asemenea, responsabilitatea este transferată la comerciant după data expirării, aşa că îţi asumi un anume risc.” Raphael Fellmer se aprovizionează de la magazinele mai mici, fermierii locali sau producătorii mari care nu vor să-şi asume acest risc. Asta înseamnă mai puţină marfă la raft şi diferită de la o zi la alta, dar cu 30 până la 80 la sută mai ieftin decât în magazinele obişnuite. El a explicat că, deși produsele alimentare sunt expirate, ele nu se vor strica imediat. “Chiar dacă e expirată deja, mâncarea nu se strică imediat. Ar trebui să ne încredem mai mult în simţurile noastre, să deschidem un iaurt sau alt produs, să-l mirosim şi să ne uităm la el. De cele mai multe ori, sunt încă bune zile, săptămâni sau chiar ani după data expirării.”
Raphael Fellmer a început afacerea cu doi ani în urmă. El a deschis primul magazin în 2017, iar acum are deja patru în Berlin. Peste 1.200 de clienţi le trec pragul zilnic, iar fondatorul afacerii este de părere că a salvat de la gropa de gunoi 1.000 de tone de mâncare. “Mai ales în societatea în care trăim, suntem condiţionaţi să vedem aspectul lucrurilor şi să ne pese mai puţin de ce e în interior. De asta cred că supermarketul ăsta e o idee bună. Şi e ieftin, să nu uităm.”
Nu toată lumea apreciază initiative afaceristului german. O organizaţie non-profit berlineză care împarte gratuit produse alimentare aflate în pragul expirării se teme că distribuitorii mari vor ajunge să prefere supermarketurile lui Raphael, pentru că îşi recuperează o parte din investiţie, în loc să o doneze fără niciun ban pentru săraci.