Outlet-urile, așa zisele magazine-uzină, nu cunosc criza. E adevărat, pe rafturi sunt colecții mai vechi ale brandurilor cunoscute, dar și prețurile afișate sunt cu până la 70% mai mici decât cele din magazinele obișnuite. Argument suficient pentru a vinde în cantități mari, din moment ce nici bugetele de cumpărături nu mai sunt aceleași ca în perioada de dinainte de criză.
Ai outlet, deci vinzi! Cum tot mai mulți retaileri rămân cu marfa pe stoc, pentru că lumea nu mai cheltuiește foarte mulți bani pe haine, magazinele de tip outlet au devenit un „must have” al sezonului. Iar efectul psihologic al reducerilor permanente se simte în conturile marilor branduri, mai ales în perioada sărbătorilor și a reducerilor de iarnă.
În România există un singur centru comercial de tip outlet care pune sub același acoperiș și magazine monobrand și multibranduri ale mărcilor cunoscute. Deschis în 2008, Fashion House Outlet Center are o suprafață de 16.000 mp și găzduiește 52 de magazine. Și mai există, dar pe hârtie, un proiect pentru cel de-al doilea mare mall outlet din Capitală, care ar urma să fie deschis pe Calea Vitan. Inițial, dezvoltatorul acestui proiect – TC Real Estate Development and Management, își programase să inaugureze Vitan Oulet în primăvara lui 2011. Ulterior proiectul a fost amânat pentur o perioadă nespecificată. Outlet-ul va necesita o investiţie de aproximativ 16 milioane de euro.
”Avem confirmarea că unele dintre magazinele din outlet obțin constant vânzări mai bune comparativ cu magazinele deținute în alte centre comerciale. Rata de conversie medie a fost în 2011 cea mai mare de la deschidrea centrului până în prezent, aproape de 70%”, spune Mia Deaconu, director de marketing la Fashion House Outlet Centre.
Cât privește vânzările – continuă Deaconu -, acestea au fost în creștere, ”depăsind cu peste 20% bugetul estimat, cu toate că numărul vizitatorilor a rămas stabil în 2011 vs. 2010. Alți indicatori importanți ne arată că valoarea coșului de cumpărături a crescut cu 10% (deși peste 60% dintre cumpărători declară că au redus cheltuielile), iar densitatea (vânzări/m2) a crescut cu peste 15% în 2011 vs. 2010”. Mai exact, cei care intră în acest mall outlet cheltuiesc în jur de 300 de lei.
Conform unei cercetării de piață făcute în cadrul centrului outlet, peste 60% dintre vizitatori declară că au redus cheltuielile cu încălțămintea și îmbrăcămintea pe parcursul lui 2011. ”Cu toate acestea, oamenii preferă să investească în produse de calitate (garantate de mărci foarte cunoscute), dar au grija să le cumpere mai mult din outlet, unde prețul e mult mai accesibil”, explică Mia Deaconu.
Cu alte cuvinte, dacă pe vremuri era un motiv de mândrie să-ți cumperi ultima colecție, acum, piața (sau viața) s-a schimbat, iar amatorii de nume sonore caută nu cel mai nou produs, ci unul tot ”de firmă”, dar la preț de chilipir.
Principiul magazinului outlet este relativ simplu. Retailerii și producătorii strâng produsele rămase din sezoanele care tocmai s-au încheiat sau din anii trecuți și le vând în aceste magazine la prețuri cu până la 70% mai mici decât în sezonul în care a fost lansată colecția. Companiile duc în outleturi ăi loturi refuzate sau produse din colecțiile actuale care nu se vând foarte bine.
Dincolo de prețurile mici, mai sunt cel puțin două tendințe suficient de puternice pentru a grăbi dezvoltarea sectorului de tip outlet pe piața de retail; pe de o parte pentru ca mall-urile i-au familiarizat pe consumatori cu un număr din ce în ce mai mare de branduri și, pe de altă parte, pentru că sunt încă destui români care cumpără la reducere în străinătate. Ei trebuie convinși să cumpere din țară.
Din acest tip de afacere, de câștigat au și retailerii și clienții. ”Ca retailer, evident, sunt avantaje legate de stocurile vechi, de colecțiile din stocurile vechi, pentru clienți sunt avantajele prețului mic și a menținerii unui produs de brand”, explicau într-o discuție anterioară reprezentanții Elmec România.
De altfel, magazinele de articole sportive ale brandurilor internaționale au fost primele care au început să vândă în România în sistem outlet. Cei de la Elmec România, importatorul Nike, dețin deja cinci outlet-uri.
”În contextul actual economic, outleturile au luat amploare. Există un segment de public mai sensibil la preț care a dorit să beneficieze de un brand, dar a renunțat la valoarea adăugată a unei colecții noi. Publicul a devenit extrem de sensibil la preț. Există într-adevăr și o migrație de la magazinul exclusiv către outlet”, au constatat cei de la Elmec. În acest moment, circa o treime din suprafața de retail a Elmec România e în outleturi.
Alți retaileri de articole sportive care s-au orientat către acest concept sunt adidas și Puma. Au copiat modelul deja verificat în fashion și producătorii de mobilă. Cei de la Mobexpert au deja doua magazine outlet, care le aduc lunar o cifră de afaceri de circa 50.000 de euro. Și asta în condițiile în care reducerile sunt și de 85%.
În definitiv, logica de business în retail se bazează pe volum, iar puterea unui brand stă în abilitatea sa de a genera volume. Și ar mai fi ceva pe care se bazează retailerii și care ține de afinitatea românilor pentru numele sonore. Eticheta contează încă, iar moda n-a fost niciodată mai schimbătoare.