S-a deschis sezonul preluărilor pe piaţa telefoniei fixe

Operatorul de telefonie fixă Parlatel a fost cumpărat de Digital Cable Systems. Pentru micul jucător s-au bătut nume mari, precum Magyar Telekom şi Telekomunikacja Polska. Pentru Dan Boabeş (34 de ani), nu valoarea în sine a tranzacţiei este importantă - circa un milion de euro, conform unor estimări din piaţă -, ci faptul că a primit confirmarea că poate construi o afacere de succes. În 2002, când a lansat Parlatel, s-a gândit la oportunitatea introducerii unui serviciu

Operatorul de telefonie fixă Parlatel a fost cumpărat de Digital Cable Systems. Pentru micul jucător s-au bătut nume mari, precum Magyar Telekom şi Telekomunikacja Polska.

Pentru Dan Boabeş (34 de ani), nu valoarea în sine a tranzacţiei este importantă – circa un milion de euro, conform unor estimări din piaţă -, ci faptul că a primit confirmarea că poate construi o afacere de succes. În 2002, când a lansat Parlatel, s-a gândit la oportunitatea introducerii unui serviciu nou pe piaţa românească. Avea în buzunar 3.000 de dolari împrumutaţi de la o rudă şi convingerea că a pus mâna pe o carte câştigătoare.

Ştia că în alte ţări televiziunile ofereau telespectatorilor servicii de tipul votului şi dedicaţiilor prin SMS, şi a vrut să fie el cel care vine cu aşa ceva în România. A început cu Atomic TV, acesta fiind primul post pe care l-a contactat pentru a-şi prezenta noul serviciu. „Primul lucru despre care m-au întrebat a fost cât îi costă. Erau obişnuiţi ca toată lumea să le vândă ceva. Le-am spus că, din contră, am putea câştiga cu toţii, şi au fost de acord să încerce“. Sistemul oferit de Boabeş este reprezentat de o platformă software care procesează mesajele trimise de telespectatori, înainte ca acestea să apară pe ecranele televizoarelor. Într-o astfel de afacere, profiturile vin din împărţirea veniturilor reprezentate de contravaloarea SMS-urilor.

La mai puţin de un an de zile, această activitate a fost transferată unei firme nou înfiinţate (Simplus Invest), iar Parlatel a intrat pe piaţa liberalizată a serviciilor de telefonie fixă. Au urmat cererea pentru resursele de numerotaţie şi interconectarea cu Romtelecom. De atunci, afacerea a crescut exact pe ideea de a oferi clienţilor servicii integrate (SMS şi voce). Anul trecut, Parlatel a avut o cifră de afaceri de aproape un milion de euro, în vreme ce Simplus Invest a tras linia la 1,5 milioane de euro, înregistrând şi un profit de 300.000 de euro.

Strategia extinderii afacerii Parlatel în ţară s-a bazat pe ideea încheierii de parteneriate cu furnizori de cablu TV interesaţi să ofere clienţilor pachete triple play (TV, internet, telefon fix). Aşa a ajuns să acopere, în decurs de patru ani, nu mai puţin de zece oraşe, cu 16 astfel de parteneri, printre care CCC Blue Telecom din Galaţi şi Digital Cable Systems (DCS), companie care ulterior s-a şi arătat interesată de preluarea sa.

Negocierile dintre Parlatel şi DCS nu au durat decât două săptămâni. „Încă din 2006 am fost în discuţii, mai mult sau mai puţin avansate, cu diverse companii care doreau să achiziţioneze Parlatel, inclusiv Magyar Telekom, Telekomunikacja Polska, precum şi un operator din Malta“, mărturiseşte Boabeş. A ales însă DCS pentru că, spune el, „au fost cei care s-au mişcat mai repede faţă de operatorii străini“. Digital Cable Systems este unul din principalii jucători pe piaţa serviciilor de retransmisie a programelor TV din România, controlând o platformă de abonaţi la servicii de cablu TV, direct-to-home (DTH) şi internet. Compania furnizează pe piaţa locală serviciul de televiziune digitală prin satelit Max TV, lansat la începutul lunii iunie 2005. Unul dintre fondatorii DCS este omul de afaceri Gheorghe Minea, care ocupă şi funcţia de preşedinte al firmei. În luna mai 2007, compania americană de management al fondurilor AIG Capital Partners a anunţat o investiţie de 45 de milioane euro în Digital Cable Systems, sub forma unei majorări a capitalului social. Infuzia de capital a fost realizată prin intermediul AIG New Europe Fund II. La finele anului trecut, când DCS anunţa preluarea Dial Telecom, tocmai se finaliza integrarea Parlatel.

Dan Boabeş spune că marele câştigător al acestei afacerii este Simplus Invest, pentru că va beneficia de toţi banii obţinuţi în urma tranzacţiei, permiţându-i o creştere de 60% în 2008. „Vrem să deschidem puncte de distribuţie de conţinut (muzică, videoclipuri, imagini – n.red.) pentru telefoane mobile în locaţii publice, cum ar fi mall-urile“, spune el, dezvăluind primele amănunte ale unui nou concept pe care vrea să îl aducă în România.

Într-un astfel de spaţiu, orice telefon cu bluetooth sau infraroşu se poate conecta foarte uşor la un panou electronic ce permite accesul la conţinutul dorit. Primele astfel de echipamente ar putea fi instalate în centrele comerciale din Bucureşti în termen de cel mult patru luni. „E posibil ca modelul să nu funcţioneze, dar nu riscăm mult“, crede el. Şi acesta este un principiu de la care nu s-a abătut niciodată: „Am încercat să fac totul cu un risc minim. De exemplu, nu ne-am ipotecat casa pentru un împrumut“, conchide Boabeş.

«Din 2003, am scos un nou serviciu în fiecare lună, fie că este vorba de quiz prin SMS, fie că este un audio chat sau un joc pentru televiziune.»
 Dan Boabeş, Simplus Invest

Afaceri cu SMS-uri

PIAŢĂ Valoarea pieţei de servicii cu valoare adăugată anuală de circa 11-12 milioane de euro, de circa trei ori mai mică decât cele din Ungaria sau Cehia.

Competitie Domină jucătorii locali, precum Intertel Communications sau Voxline, dar nu lipsesc nici firmele extinse la nivel regional, precum Telemedia.

Segmentare Primii şase jucători deţin 80% din piaţă, însă în structura fiecăruia predomină o altă ramură. De exemplu, 75% din afacerile Simplus sunt contractele du televiziunile, în timp ce 98% din businessul Telemedia este reprezentat de emisiunile-concurs TV interactive.