De asemenea, compania azeră de stat Socar şi partenerii săi din consorţiul Shah Deniz II au acceptat extinderea proiectului de exploatare a gazelor naturale cu 13 ani, până în 2048.
‘Sunt extrem de mulţumit că am ajuns la un acord privind extinderea până în 2048 a producţiei la zăcământul Shah Deniz. Acest acord va permite British Petroleum şi partenerilor noştri să lucreze în parteneriat cu Azerbaidjanul în evaluarea viitoarelor stadii ale Shah Deniz’, a declarat şeful companiei britanice, Bob Dudley. Acesta a explicat că producţia de gaze naturale de la Shah Deniz, estimată la 1.300 miliarde metri cubi, va fi imediat extinsă cu 1,4 miliarde metri cubi pe an. În viitor, producţia de la acest zăcământ va creşte cu 16 miliarde metri cubi, ceea ce reprezintă 1,5% din consumul total înregistrat în Europa. BP va conduce extinderea proiectului Shah Deniz din Marea Caspică şi construcţia gazoductelor care vor traversa Turcia, Grecia, Albania şi Italia.
Partenerii British Petroleum din acest proiect sunt Statoil (Norvegia), SOCAR (Azerbaidjan), Total SA (Franţa), Naftiran Intertrade (Iran), Turkiye Petrolleri (Turcia) şi Lukoil (Rusia).
La finele lunii iunie, consorţiul care dezvoltă zăcământul de gaze Shah Deniz II din Azerbaidjdan a anunţat că a selectat proiectul TAP pentru a transporta gazele spre Europa, în detrimentul proiectului Nabucco, unde, printre acţionari, se numără şi Transgaz.
Trans Adriatic Pipeline (TAP) ar urma să transporte anual până în Europa zece miliarde de metri cubi de gaze naturale produse în Azerbaidjan de consorţiul Shah Deniz, printr-o conductă cu o lungime de 870 de kilometri, care ar urma să ajungă până în Italia, via Grecia şi Albania. Extinderea zăcământului şi a gazoductului spre Turcia va costa aproximativ 28 miliarde de dolari iar 17 miliarde de dolari vor fi cheltuiţi pe construirea gazoductului TransAnatolia (TANAP).
Cumpărătorii europeni nu au reuşit până acum să găsească alternative la gazul importat de la grupul rus Gazprom, ale cărui contracte pe termen lung sunt legate de preţul petrolului, fiind în general mai scumpe decât cele de pe piaţa spot.
AGERPRES