Standardele de emisii euro au evoluat de-a lungul anilor, iar din 2024, nu includ emisiile non-eșapament – ​​inclusiv particulele de la frâne și anvelope. Acest lucru va fi luat în considerare pentru toate mașinile noi atunci când noile reguli Euro 7 privind emisiile vor intra în vigoare.

În prezent, Euro 6 este cel mai recent standard de emisii pentru mașinile noi și este o cerință minimă pentru vehiculele diesel într-o serie de zone cu aer curat. Introdus în 2014, Euro 6 are patru versiuni diferite. Cea mai recentă actualizare a acestui regulament – ​​Euro 6d – a devenit o cerință pentru standardele de emisii în ianuarie 2021, scrie Rac.co.uk

S-a pus limită la autoturismele diesel. Care sunt standardele emisiilor „Euro”?

Deși reglementările privind emisiile datează din 1970, primul standard la nivel european – cunoscut sub numele de Euro 1 – a fost introdus până în 1992, prin care convertizoarele catalitice au devenit obligatorii pentru mașinile noi, standardizând efectiv injecția de combustibil.

De atunci, au existat o serie de standarde de emisii Euro, care au condus la actualul Euro 6, introdus în septembrie 2014 pentru noi omologări.

Reglementările, care sunt concepute pentru a deveni mai stricte în timp, definesc limite acceptabile pentru emisiile de eșapament ale vehiculelor noi vândute în statele UE și SEE (Spațiul Economic European).

În UE, transportul contribuie la 20% din emisiile totale de CO2, iar scopul standardelor este de a reduce acest lucru.

De ce avem standarde Euro pentru emisii

UE spune că „poluanții atmosferici din transport reprezintă o contribuție semnificativă la starea generală a calității aerului în Europa”, industria și generarea de energie fiind celelalte surse majore.

Scopul standardelor Euro de emisii este de a reduce nivelurile de emisii nocive de evacuare, în principal:

oxizi de azot (NOx)
monoxid de carbon (CO)
Hidrocarburi (HC)
(Particule în suspensie (PM)

În ce standard de emisii Euro se încadrează mașina ta

Euro 1. Această regulă se aplica vehiculelor pe benzină și motorină, și implică utilizarea unui convertor catalitic pentru a reduce emisiile de monoxid de carbon până la 2,73 g/km.

Euro 2. Introdusă în 1996, aplicată vehiculelor fabricate în 1997. Această normă a redus limita pentru monoxid de carbon până la 2,2 g/km, precum și cea a hidrocarburilor nearse și a oxidului de azot, 0.5 g/km.

Euro 3. Limita impusă în 2001, prin care a fost introdusă o limită suplimentară pentru emisiile de oxizi de azot și hidrocarburile emise de motoarele pe benzină (150 mg/km) și pe cele de oxizi de azot pentru motoarele diesel (500 mg/km).

Euro 4. În vigoare pentru mașinile înregistrate după 1 ianuarie 2006, a continuat trendul de reducere a limitelor pentru particule și oxizii de azot emiși până la 250 mg/km pentru motoarele diesel și 80 mg/km pentru cele pe benzină.

Euro 5. Introduse în 2009 și intrate în vigoare în 2011, impun limite la emisiile de poluanți nocivi din gazele de eșapament ale vehiculelor. Limita de particule pentru mașinile pe benzină a scăzut până la 60 mg/km.

Euro 6. Norma introdusă în 2015, are drept obiectiv reducerea cu 67% a nivelurilor de oxizi de azot permise pentru mașinile diesel, precum și limite la particule pentru vehiculele pe benzină.