Altfel spus, un vehicul trebuie să îndeplinească un standard Euro relevant de emisii atunci când este fabricat. Standardele emisiilor Euro au evoluat de-a lungul anilor, iar din 2024 nu mai includ emisiile non-eșapament – inclusiv particulele de la frâne și anvelope.
Acest lucru va fi luat în considerare pentru toate mașinile noi atunci când noile reguli Euro 7 privind emisiile vor intra în vigoare, potrivit rac.co.uk.
Euro 6 este cel mai recent standard de emisii
Euro 6 este cel mai recent standard de emisii de evacuare pentru mașinile noi și este o cerință minimă pentru vehiculele diesel în mai multe zone cu aer curat. Introdus în 2014, Euro 6 are patru versiuni diferite.
Cea mai recentă actualizare a acestui regulament – Euro 6d – a devenit o cerință pentru standardele de emisii în ianuarie 2021.
Care sunt standardele europene pentru emisii „Euro”?
Deși reglementările privind emisiile datează din 1970, primul standard la nivel european, cunoscut sub numele de Euro 1, a fost introdus până în 1992. De atunci, au existat o serie de standarde de emisii Euro, care au condus la actualul Euro 6, introdus în septembrie 2014 pentru noi omologări de tip și implementat pentru majoritatea vânzărilor și înmatriculărilor vehiculelor în septembrie 2015.
Reglementările, care sunt concepute pentru a deveni mai stricte în timp, definesc limite acceptabile pentru emisiile de eșapament ale vehiculelor ușoare noi vândute în statele UE și SEE (Spațiul Economic European).
În Uniunea Europeană, transportul contribuie la 20% din emisiile totale de CO2, iar scopul standardelor este de a reduce acest lucru.

De ce avem standarde Euro
UE susține că „emisiile poluanților atmosferici din transporturi reprezintă o contribuție semnificativă la starea generală a calității aerului în Europa”, industria și generarea energiei fiind celelalte surse majore.
Scopul standardelor Euro de emisii este de a reduce nivelurile de emisii nocive de evacuare, în principal:
- Oxizi de azot (NOx)
- Monoxid de carbon (CO)
- Hidrocarburi nearse (HC)
- Particule fine
Aceste standarde au un efect pozitiv, SMMT (Societatea producătorilor și comercianților de motoare), susținând: „Ar fi nevoie de 50 de mașini noi astăzi pentru a produce aceeași cantitate de emisii poluante ca un vehicul construit în anii 1970”.
În 2017, SMMT a citat următoarele cifre în sprijin:
- Monoxid de carbon (CO): benzină în scădere cu 63%, motorină cu 82% din 1993
- Hidrocarburi (HC): benzina a scăzut cu 50% din 2001
- Oxizi de azot (NOx): scădere cu 84% din 2001
- Particule (PM): motorina a scăzut cu 96% din 1993
Deoarece motoarele pe benzină și diesel produc diferite tipuri de emisii, acestea sunt supuse unor standarde diferite. Motorina, de exemplu, produce mai multe particule – sau funingine – ceea ce duce la introducerea filtrelor de particule diesel (DPF).
În ce standard de emisii Euro se încadrează mașina voastră?
Euro 1. Această regulă se aplica vehiculelor pe benzină și motorină, și implică utilizarea unui convertor catalitic pentru a reduce emisiile de monoxid de carbon până la 2,73 g/km.
Euro 2. Introdusă în 1996, aplicată vehiculelor fabricate în 1997. Această normă a redus limita pentru monoxid de carbon până la 2,2 g/km, precum și cea a hidrocarburilor nearse și a oxidului de azot, 0.5 g/km.
Euro 3. Limita impusă în 2001, prin care a fost introdusă o limită suplimentară pentru emisiile de oxizi de azot și hidrocarburile emise de motoarele pe benzină (150 mg/km) și pe cele de oxizi de azot pentru motoarele diesel (500 mg/km).
Euro 4. În vigoare pentru mașinile înregistrate după 1 ianuarie 2006, a continuat trendul de reducere a limitelor pentru particule și oxizii de azot emiși până la 250 mg/km pentru motoarele diesel și 80 mg/km pentru cele pe benzină.
Euro 5. Introduse în 2009 și intrate în vigoare în 2011, impun limite la emisiile de poluanți nocivi din gazele de eșapament ale vehiculelor. Limita de particule pentru mașinile pe benzină a scăzut până la 60 mg/km.
Euro 6. Norma introdusă în 2015, are drept obiectiv reducerea cu 67% a nivelurilor de oxizi de azot permise pentru mașinile diesel, precum și limite la particule pentru vehiculele pe benzină.