Barcelona introduce noi reglementări pentru trotinetele electrice începând cu februarie 2025
Începând cu 1 februarie, cei care conduc trotinete electrice pe trotuare sau fără cască în Barcelona riscă amenzi de până la 500 de euro. Această măsură face parte dintr-o serie de reglementări municipale menite să combată comportamentul antisocial asociat cu creșterea rapidă a utilizării acestui tip de vehicul, potrivit The Guardian.
Barcelona este un oraș prietenos pentru utilizatorii de trotinete electrice, datorită reliefului plat, celor peste 250 km de piste pentru biciclete, precum și condițiilor meteo favorabile, cu 2.500 de ore de soare pe an.
Utilizarea trotinetelor electrice a crescut de patru ori mai repede decât cea a bicicletelor de la pandemie. Conform estimărilor Consiliului municipal, trotinetele electrice sunt folosite pentru aproximativ 44.000 de deplasări zilnic, comparativ cu aproape zero acum cinci ani.
Statisticile arată că femeile reprezintă 31% dintre utilizatorii de trotinete electrice, o proporție semnificativ mai mare decât cele 19% înregistrate pentru bicicliști.
Limitări pentru trotinetele electrice
Trotinetele electrice oferă o soluție rapidă și convenabilă pentru deplasările urbane, având o viteză maximă de până la 40 km/h. Cu toate acestea, ele sunt implicate în mai multe accidente comparativ cu bicicletele și au devenit preferate de hoții de genți și telefoane mobile din Barcelona.
Pentru a limita riscurile, noul regulament reduce viteza maximă permisă pentru trotinete la 25 km/h. Adrià Gomila, responsabil cu mobilitatea în Barcelona, a declarat că trotinetele care depășesc această viteză vor fi clasificate drept motorete și vor necesita permis de conducere.
În încercarea de a controla utilizarea acestor trotinete electrice, Barcelona a interzis închirierea acestora în 2023, urmând exemplul Parisului. De asemenea, trotinetele electrice sunt interzise în transportul public, după ce un incident din 2023 a implicat o trotinetă care a luat foc într-un tren.
Această măsură face parte dintr-o serie mai largă de inițiative care includ limitarea utilizării vehiculelor de tip Segway și eliminarea ricșelor, ca răspuns la plângerile locuitorilor.
Barcelona are cel mai mare număr de motociclete pe cap de locuitor din Europa, cu aproximativ 270.000 de unități. Deși problema parcării motocicletelor pe trotuare rămâne nerezolvată, noul regulament susține că parcarea pe trotuare este preferabilă parcării pe stradă.