Comportamentul turiștilor români în ultimele peste două decenii s-a modificat drastic: dacă în urmă cu 21 de ani, românii plecau în vacanțe cu autocarul, dormeau în hoteluri ieftine și își luau borcane cu mâncare în bagaje, în prezent, caută mai ales vacanțe all inclusive în hoteluri de 4 și 5 stele și destinații de pe tot Mapamondul - din Turcia până în China și din Thailanda până în Cuba ori Republica Dominicană.
Cel puțin, așa arată o analiză Christian Tour, dată publicității la 21 de ani de la apariția pe piață a agenției de turism. “În 1997, când am înființat agenția, puțini români își permiteau să plece în vacanță. Pachetele turistice erau scumpe, ceea ce transforma dorința de a vedea Parisul, de pildă, într-un vis greu de atins. Ne-am propus să schimbăm această realitate, așa că am creat vacanțe pentru toate buzunarele. Românii călătoreau cu autocarul până la Paris, dormeau în hoteluri de două stele, dar a doua zi puteau vedeau Turnul Eiffel și Champs Elysees, locuri pe care le știau doar din poze”, povestește Cristian Pandel, proprietarul Christian Tour și acționarul majoritar al companiei.
Așadar, în ultimii 21 de ani, pretențiile turiștilor români legate de confortul în vacanță au crescut foarte mult. În prezent, preferă pachetele care includ transport cu avionul datorită duratei scurte a călătoriei și solicită hoteluri bune, cu servicii de calitate. În vacanțele de tip circuit cultural, vor ca ghizii să fie foarte bine pregătiți și confruntă permanent informațiile pe care aceștia le furnizează cu ceea ce au citit pe internet înainte de a pleca de acasă. Datorită Internetului, cer și pauze mai dese pe traseu pentru a face fotografii și a le posta pe rețelele de socializare; inclusiv turiștii seniori.
Tehnologia are un cuvânt de spus și în ceea ce privește suvenirurile cu care românii revin din vacanțe. Astfel, dacă în urmă cu 21 de ani, cei care călătoreau peste granițe cumpărau din destinațiile vizitate mai ales “suveniruri culinare” precum brânză din Franța, ulei de măsline din Grecia, tocănițe de legume din Bulgaria, acum alocă bani pentru telefoane mobile, camere foto sau chiar laptopuri. Se cumpără și parfumuri, produse cosmetice și bijuterii.
“Au trecut 21 de ani de când ducem români în vacanță, iar turiștii noștri au crescut odată cu noi. Mulți dintre ei merg în vacanță cu noi an de an, încă de la început. Unii dintre ei erau copii când veneau cu părinții în sediul din Mihail Kogălniceanu, în primul birou pe care l-am avut, lângă Facultatea de la Drept, și își luau bilete la mare. Acum, acei copii au, la rândul lor, copii cu care vin în sedii și își cumpără vacanțe. Este generația ajunsă la maturitate, inclusiv în ceea ce privește vacanțele”, adaugă Cristian Pandel.
În primele 7 luni ale anului, agenția de turism a depășit cifra de vânzări înregistrată în 2017; astfel, în perioada ianuarie-iulie 2018, vânzările companiei depășesc suma de 70 de milioane de euro, în comparație cu cele peste 67 de milioane de euro în 2017. Reprezentanții touroperatorului estimează că până la finele anului vor realiza vânzări de 85 de milioane de euro, ceea ce reprezintă o creștere de 25% față de 2017 și este o sumă care nu a mai fost atinsă de nicio agenție de turism din România.
Touroperatorul deține 40 de agenții proprii în România și este prezent peste hotare în Polonia, Serbia, Republica Moldova, Grecia, Turcia, Spania și Statele Unite ale Americii (divizia online).