Curtea Constituțională a motivat desființarea supraimpozitării pensiilor speciale
Curtea Constituțională (CCR) a decis că articolul 101 din Codul fiscal, care reglementează supraimpozitarea pensiilor speciale, este neconstituțional din cauza reglementărilor insuficient elaborate și lipsite de precizie.
În motivarea deciziei, Curtea a subliniat că impozitarea pensiilor care au atât o componentă contributivă, cât și una necontributivă (precum pensiile de serviciu) este inadecvată, deoarece nu precizează clar cum se determină partea contributivă a pensiei în raport cu perioada de contribuție sau lunile utilizate pentru stabilirea bazei de calcul.
Curtea a observat că formula de calcul a pensiilor este inconsecventă
Curtea a observat că formula de calcul a pensiilor este insuficient reglementată, ceea ce încalcă prevederile constituționale referitoare la previzibilitatea legii și certitudinea fiscalității. În particular, textul de lege criticat nu precizează ce perioadă trebuie luată în calcul pentru determinarea părții contributive a pensiilor de serviciu, ceea ce generează incertitudine.
De asemenea, variabilitatea indicatorilor utilizați pentru calculul pensiilor — cum ar fi câștigul salarial mediu brut și net — creează fluctuații care fac imposibilă stabilirea unei baze de calcul stabile și predictibile pentru impozitarea pensiilor.
Curtea a subliniat că pensiile de serviciu, inclusiv cele ale magistraților, sunt reglementate de legi speciale, iar impozitarea acestora nu poate diminua stabilitatea financiară a acestora. Acest aspect este protejat prin principiile constituționale ale independenței justiției și statului de drept, care garantează securitatea financiară a magistraților.
Conform jurisprudenței Curții, pensia de serviciu a magistraților a fost instituită pentru a stimula stabilitatea în carierele acestora și a compensa rigorile impuse de statutul special al magistraților, care le limitează posibilitatea de a obține venituri suplimentare.
Curtea Constituțională a decis că reglementările sunt neconstituționale și au fost anulate
Prin urmare, Curtea Constituțională a decis că reglementările privind impozitarea pensiilor speciale, așa cum au fost stabilite, sunt neconstituționale și au fost anulate. Aceasta înseamnă că pensiile speciale vor fi impozitate conform regulilor generale de impozitare, cu o cotă de 10% aplicată fiecărei surse de venit.
Decizia este definitvă și obligatorie pentru toate instanțele din România.
Această decizie are implicații semnificative asupra bugetului de stat și asupra reformei pensiilor speciale, fiind un jalon important în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Totodată, Curtea a subliniat că modificările aduse de Guvern și Parlament nu sunt conforme principiilor constituționale privind stabilitatea și previzibilitatea legislației fiscale.
Este încă incert dacă decizia va afecta fondurile alocate prin PNRR, având în vedere că reforma pensiilor speciale este parte din jaloanele stabilite în acest plan. Curtea Constituțională a subliniat necesitatea unui sistem fiscal coerent și previzibil, care să asigure o impozitare corectă și stabilă, respectând drepturile constituționale ale cetățenilor.