Samsarii de maşini la mâna a doua au primit o lovitură dură recent, asta după ce o lege a fost pusă în practică de Registrul Auto Român (RAR).
Astfel, a început să fie aplicată prevederea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 pentru a impune noile reguli privind înmatricularea maşinilor second-hand importate, care are ca scop eliminarea samsarilor de maşini second-hand din România.
Guvernul a introdus o nouă condiţie pentru eliberarea cărţii de identitate a vehiculului (CIV)
„În cazul în care vehiculul rutier provine din ţări membre UE, solicitarea (depusă la Registrul Auto Român – n.red.) este realizată direct sau prin împuternicit, de către persoana care a efectuat achiziţia intracomunitară a vehiculului”, se arată în OUG 120/2021.
Astfel, pe lângă dovada de circulaţie, cumpărătorul intracomunitar (sau împuternicitul legal al acestuia) va trebui să prezinte şi „documentele de provenienţă”, adică factura (dacă maşina s-a achiziţionat de la un dealer autorizat) sau un contract de vânzare-cumpărare (dacă tranzacţia s-a realizat cu o persoană fizică).
Astfel, cine vrea să-şi cumpere o maşină rulată din spaţiul comunitar nu o mai poate achiziţiona de la intermediarii, care au dezvoltat o afacere uriaşă de zeci de milioane de euro, ci trebuie să se deplaseze personal în ţara de provenienţă a autoturismului.
ANAF și RAR au semnat protocolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Registrul Auto Român (RAR) au semnat, la începutul lunii martie, un protocol de colaborare privind prevenirea și descoperirea timpurie a fraudelor în domeniul comerțului cu vehicule second-hand din Uniunea Europeană. RAR a anunțat că acest protocol a fost implementat și se aplică de la începutul săptămânii în toate reprezentanțele din țară.
Este vorba mai exact despre un schimb de informații între cele două instituții potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.120/2021, care prevede că pentru autovehiculele utilizate care provin din state membre UE se solicită eliberarea Cărții de Identitate a Vehiculului (CIV) în vederea înmatriculării în România.
„Începând cu data de 25 iulie 2022, RAR aplică prevederile OUG 120/2021, în baza căreia a fost elaborat protocolul încheiat cu ANAF, pentru autovehiculele utilizate care provin din state membre UE și pentru care se solicită eliberarea cărții de identitate a vehiculului (CIV) în vederea înmatriculării în România. Astfel, RAR eliberează CIV doar achizitorului intracomunitar, adică persoanei fizice sau juridice care a dobândit autovehiculul dintr-o țară membră UE și care este menționată în documentele de achiziție.
Pe lângă certificatul de înmatriculare, achizitorul intracomunitar (sau împuternicitul legal al acestuia) va trebui să prezinte și documentele de achiziție intracomunitară (de exemplu, factură sau contract de vânzare-cumpărare). Reprezentanții RAR se asigură că solicitantul activității este fie achizitorul intracomunitar, fie împuternicitul acestuia”, a precizat RAR într-un comunicat.
Potrivit sursei citate, documentele de achiziție pot fi prezentate în original sau în copie, dar trebuie sa fie lizibile, având în vedere obligația legală ca acestea să fie scanate de angajații RAR și transmise în format digital către ANAF.
ANAF poate bloca timp de cinci zile eliberarea CIV
Potrivit OG nr.78/2000, cu modificările aduse de OUG nr.120/2021, „Eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere poate fi suspendată pe o perioadă de maximum 5 zile la solicitarea motivată a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Procedura de eliberare a cărţii de identitate a vehiculului va fi reluată din oficiu după expirarea acestui termen.”
În baza protocolului, RAR transmite la ANAF, înainte să elibereze cărțile de identitate, toate documentele pe care le primește de la persoanele care cumpără mașini second hand din UE.
„În situația în care, după introducerea datelor, ANAF decide suspendarea eliberării CIV, sistemul informatic semnalizează blocarea, iar emiterea CIV va fi posibilă doar după perioada de suspendare impusă de ANAF.
Solicitantul activității va fi informat de reprezentantul RAR că pentru autovehiculul respectiv eliberarea cărţii de identitate a fost suspendată pe o perioadă de maximum 5 zile la solicitarea motivată a ANAF, iar pentru mai multe informații suplimentare poate fi contactată această autoritate”, mai transmite RAR.
În acest context, amintim că, începând cu data de 18 iulie, persoanele care solicită eliberarea Cărţii de Identitate a Vehiculului vor putea opta pentru expedierea acesteia la o anumită adresă specificată, prin intermediul noului serviciu de curierat rapid, „CIV prin curier”, lansat de RAR.
Clienţii vor putea menţiona pe cererea de activitate pe care o completează la sediul RAR faptul că doresc primirea CIV prin curier şi vor scana cu telefonul mobil un cod QR care permite accesarea directă a linkului pentru înregistrarea solicitării. Aceste facilităţi vor fi disponibile la intrarea în fiecare reprezentanţă RAR din ţară.