La cererea clientului, factura trebuie oferită numai la data eliberării bonului fiscal

În aprilie 2023, autoritățile române au introdus o clarificare oficială legată de regulile folosirii caselor de marcat. Mai exact, la cererea clientului, factura se va elibera obligatoriu numai la data eliberării bonului fiscal.

Clarificarea respectivă a fost introdusă pe data de 24 aprilie 2023, prin HG 355/2023, în condițiile în care, anterior, normele nu precizau un termen concret pentru eliberarea obligatorie a facturii la cererea clientului, ci doar se făcea o trimitere la condițiile stabilite de Codul Fiscal.

„Utilizatorii, cu excepțiile prevăzute de ordonanța de urgență, au obligația să elibereze clienților bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amănuntul și/sau serviciile prestate, iar la solicitarea acestora, să elibereze și factură, conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, la data eliberării bonului fiscal”, scrie în normele pentru aplicarea OUG 28/1999, pachet normativ care se referă la obligația folosirii caselor de marcat.

Executivul a impus noi reguli în ceea ce privește utilizarea caselor de marcat

Tot pe data de 24 aprilie 2023, au fost impuse schimbări privind tehnicienii de service prin HG 355/2023:

Autoritățile române au stabilit că este nevoie ca servisanții să țină o evidență a tehnicienilor și să o actualizeze de fiecare dată când apar modificări. În același timp, servisanții trebuie să comunice în scris distribuitorilor (din a căror rețea de service fac parte), în maximum zece zile, modificările privind tehnicienii (înregistrarea, retragerea înregistrării, redistribuirea sigiliilor de identificare);

Tehnicienii angajați nu trebuie să aibă cazier, nici pe plan intern, nici pe plan internațional, pentru infracțiuni de evaziune fiscală sau infracțiuni prevăzute de legile vamale;

Dacă servisantul nu cere păstrarea și realocarea sigiliului de identificare a tehnicianului, acesta trebuie transmis distribuitorului pentru scoaterea din uz. Dacă sigiliul se păstrează, poate fi dat fie unui tehnician pentru care se face înregistrarea, fie unui tehnician deja înregistrat care și-a pierdut sigiliul inițial. În ambele cazuri este nevoie de notificarea direcției de specialitate din Ministerul Finanțelor, în termen de zece zile, de către distribuitorul de case de marcat;

La instalarea caselor de marcat în automatele comerciale tehnicienii de service trebuie să aplice o folie holografică autoadezivă, pe care trebuie trecute textul „FISCALIZAT”, datele pentru identificarea distribuitorului de case de marcat, simbolul servisantului de case de marcat și numărul pentru identificarea tehnicianului. De principiu, folia se aplică la interior și trebuie să fie vizibilă din exterior sau se aplică la exterior și trebuie protejată de deteriorare sau distrugere.