Un ordin recent de la Ministerul Educației reglementează posibilitatea elevilor cu performanțe academice remarcabile de a promova doi ani de studii într-un singur an școlar. Publicat în Monitorul Oficial, acest ordin va modifica structura învățământului preuniversitar, oferindu-le elevilor capabili să facă față cerințelor suplimentare oportunitatea de a avansa într-un ritm accelerat.

Ministerul Educației, noi reglementări privind accelerarea studiilor

Potrivit metodologiei aprobate de Ministerul Educației, elevii care obțin rezultate excepționale pot promova simultan două clase într-un singur an școlar.

Această posibilitate este oferită doar celor care au capacitatea fizică și intelectuală necesară pentru a face față unui program intensiv.

elevi, școală
SURSA FOTO: Dreamstime

Conform metodologiei elaborată de Ministerul Educației, accelerarea promovării se face prin parcurgerea a doi ani de studii consecutivi într-un singur an, cu condiția ca elevul să îndeplinească cerințele educaționale ale ambelor clase.

„Accelerarea promovării se realizează prin parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an şcolar de către elevii care au rezultate şcolare excepţionale şi care au capacitatea fizică şi intelectuală de a se adapta cerinţelor parcurgerii acestui proces şi integrării lor într-o clasă cu elevi de vârstă mai mare.

Parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an şcolar se face pentru doi ani de studii consecutivi: anul în care este înscris elevul în urma promovării, în regim obişnuit, (…) şi anul următor acestuia, pe care elevul îl parcurge suplimentar, în acelaşi timp cu anul curent”, se arată în metodologia oficială.

Această metodă se poate aplica în fiecare dintre ciclurile de învățământ primar, gimnazial și liceal, însă nu este permisă în clasele de început de ciclu. Astfel, elevii din clasele I sau a II-a nu vor putea beneficia de această opțiune.

Condițiile de eligibilitate pentru elevi

Pentru a participa la acest program de accelerare, elevii trebuie să îndeplinească mai multe condiții specifice, în funcție de nivelul educațional.

  • În învățământul primar, înscrierea în programul de promovare a două clase într-un an școlar este posibilă începând cu clasa a III-a. Elevii din clasele a III-a și a IV-a trebuie să aibă calificative de „Foarte bine” la toate materiile, precum și la purtare, în anul școlar anterior.
  • De asemenea, pentru elevii care urmează învățământul gimnazial sau liceal, cerințele sunt mai stricte. Aceștia trebuie să aibă media generală de 10 atât la disciplinele de studiu, cât și la purtare, în anul școlar anterior.
  • Pe lângă aceste criterii, toți elevii trebuie să susțină un test interdisciplinar din curriculumul anului anterior, cu un punctaj minim de 80%.
  • Pentru toţi elevii care se înscriu în program să promoveze un test interdisciplinar din curriculumul clasei anterioare clasei curente cu un punctaj de cel puţin 80% din totalul punctajului acordat pe test.

„În vederea organizării şi desfăşurării în bune condiţii a programului de parcurgere a doi ani de studii într-un an şcolar se va constitui, la nivelul unităţii de învăţământ, în urma hotărârii Consiliului de administraţie şi prin decizia directorului unităţii de învăţământ, o comisie de monitorizare a programului”, mai prevede metodologia.

Monitorizarea și evaluarea progresului elevilor

Pentru a asigura succesul acestui program, fiecare unitate de învățământ va constitui o comisie de monitorizare, care va urmări progresul elevilor pe parcursul celor doi ani de studii.

Comisia va fi responsabilă de stabilirea unui plan personalizat de învățare, care va include și programe de consultanță și tutoriale pentru elevi, spune Ministerul Educației.

Elevii care participă la acest program trebuie să frecventeze cel puțin 50% din cursurile școlare ale anului curent și cel puțin 40% din cursurile anului suplimentar. Evaluările vor include examene periodice pentru fiecare disciplină și vor fi susținute conform planului personalizat de învățare stabilit de comisia de monitorizare.

Elevul va fi evaluat la toate disciplinele și modulele celor două clase și va participa la evaluările curente de la ambele nivele. Evaluarea se va face conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar și planului personalizat de învățare, care include și formele de evaluare.

Posibilitatea modificării programului de studii

În cadrul acestui program, părintele sau reprezentantul legal al elevului are dreptul de a solicita modificări ale programului de studiu, în cazul în care consideră necesar.

„Pentru încheierea situaţiei şcolare, elevul susţine evaluări periodice sumative, pe durata anului şcolar, după cel de-al doilea modul şi pe durata celui de-al cincilea modul”, scrie în metodologie.

Aceasta se poate face printr-o cerere adresată Consiliului profesoral al unității de învățământ, care va analiza și decide asupra cererii respective.

„Părintele sau reprezentantul legal şi elevul pot solicita modificarea programului de studiu al elevului, în baza unei cereri adresate Consiliului profesoral al unităţii de învăţământ”, se mai menționează în metodologia oficială de la Ministerul Educației.