Guvernul Republicii Moldova a aprobat o hotărâre care simplifică, modernizează și pune accentul pe cetățean în procedura de înmatriculare a vehiculelor. Proiectul este parte a eforturilor de digitalizare a serviciilor publice. Acesta are ca obiectiv facilitarea interacțiunii dintre beneficiari și autorități.

Conform proiectului, o serie de acte nu vor mai fi obligatorii. De asemenea, accesul la documentele disponibile pe platforma MConnect va fi extins.

În plus, proiectul reglementează implementarea recomandărilor din Raportul de monitorizare SIGMA. Se pune, astfel, accentul pe digitalizarea serviciilor publice și simplificarea procedurilor pentru identificarea și înregistrarea autovehiculelor.

Noile modificări aduse în procesul de înmatriculare a vehiculelor

Noile modificări aduse includ eliminarea obligativității identificării vehiculului pentru prestarea serviciilor de transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra acestuia. Pe listă se mai află și eliberarea copiei certificatului de înmatriculare. Totodată, ele vizează și radierea vehiculului din evidență.

Astfel, procedura de identificare a vehiculului prin verificarea numerelor șasiului, caroseriei și motorului va fi necesară doar în anumite condiții. Se va întâmpla în momentul înmatriculării primare de stat și la eliberarea unui nou certificat de înmatriculare ca urmare a reutilizării vehiculului.

În situația în care datele conținute în aceste documente sunt disponibile în resursele informaționale și pot fi accesate sau furnizate prin intermediul platformei de interoperabilitate, nu mai este necesară prezentarea în format fizic a actelor necesare pentru înmatricularea vehiculului.

Este vorba de:

  • certificatul de confirmare a inspecției tehnice periodice
  • copia documentului de asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule.

Reguli noi pentru autoturisme în Republica Moldova

Termenul de 5 zile lucrătoare în care raportul de identificare a vehiculului este valabil este considerat prea restrâns pentru efectuarea verificărilor și inspecțiilor necesare. Ca urmare, s-a decis să se extindă termenul de valabilitate a raportului de identificare a vehiculului la 30 de zile.

Acest lucru este considerat necesar pentru a elimina această limitare. Totodată, se dorește să se evite obligația repetată a proprietarului vehiculului de a solicita efectuarea procedurii de identificare. Acest lucru ar implica costuri suplimentare.

Documentele care nu mai sunt necesare în format fizic

Astfel, în Republica Moldova, nu mai este necesar să fie prezentate o serie de documente fizice la eliberarea unui certificat de înmatriculare în urma transcrierii transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului sau la eliberarea unei copii a certificatului de înmatriculare:

  • Dovada plății suplimentare obligatorii prevăzute de Legea Fondului Republican și a Fondurilor Locale de Susținere Socială a Populației nr. 827/2000.
  • Copia documentului de asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule, în perioada de valabilitate a acestuia.
  • Dovada plății taxei pentru utilizarea drumurilor.

În plus, proiectul propune eliminarea cerinței prezentării fizice a vehiculului la sediile Instituției Publice „Agenției Servicii Publice” pentru a efectua serviciile de transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului, eliberarea copiei certificatului de înmatriculare și radierea din evidență a acestuia, arată auto-blog.md.