Piața bunurilor de folosință îndelungată, printre primele care au înregistrat scăderi puternice la începutul crizei, a ajuns la 307 milioane de euro, în creștere cu 10,7% în primul trimestru al acestui an, față de perioada similară a lui 2010, arată o analiză a GfK. Cele mai bune performanțe le-au avut categoriile foto și IT, cu o creștere de peste 25%.
Vânzările de electrocasnice mici au crescut cu 6,5%, în timp ce vânzările de electrocasnice mari şi cele din sectorul telecom au rămas relativ stabile. Piaţa echipamentelor de birou continuă sa întâmpine dificultăţi, înregistrând din nou o scădere, de peste 20%, arată analiza GfK.
Valoarea totală a pieţei foto a fost, în primul trimestru, de nouă milioane de euro, în creștere cu 28,6% față de primul trimestru din 2010. Ramele foto digitale au generat aceeaşi valoare ca în primul trimestru din 2010. „Se pare că, cel puţin în cazul sectorului foto, punctul cel mai de jos al recesiunii a fost atins anul trecut”, se arată în raportul companiei.
Primul trimestru al lui 2011 a adus o încurajatoare schimbare de trend pentru piaţa de IT. Pentru prima dată în mai mult de doi ani dinamica trimestrială a fost una pozitivă, valoarea vânzărilor fiind cu 26% peste cea din primele trei luni ale lui 2010. Principalul declanşator al creşterii a fost încă o dată segmentul computerelor portabile, ajutat şi de o rată de penetrare națională scăzută. Dar şi alte categorii de produse au arătat creşteri: monitoarele, perifericele (camere web, mauși şi tastaturi) şi chiar segmentul de PC desktop-uri.
IT, sectorul cu cea mai mare valoare în acest trimestru (101 milioane de euro), are parte de lansarea unei noi categorii, webbooks sau tablete, dispozitive aflate la limita dintre IT şi telecom. Pentru moment, această categorie a înregistrat cifre de vânzări mici, dar are potențialul de a deveni o viitoare vedetă în universul IT/telecom datorită avantajelor oferite consumatorului: mobilitate, flexibilitate și o interfaţă de utilizare prietenoasă.
Electronice – o piață cu potențial
Vânzările de electronice au crescut cu aproximativ 15% comparativ cu T1 2010, ajungând la un total de 65 milioane de euro. Într-un climat de nesiguranţă economică, cu un trimestru marcat încă de un consum redus al populaţiei, dar cu mici îmbunătăţiri când vine vorba de optimismul consumatorului, apare o întrebare: chiar a ieşit din recesiune piaţa electronicelor de larg consum?
Dintr-un punct de vedere, considerând faptul că electronicele au încheiat anul 2010 cu evoluţii pozitive datorită îmbunătăţirii graduale a vânzărilor trimestru cu trimestru, se poate presupune că piaţa iese din recesiune.
Totuşi, trebuie amintit faptul că întreaga piaţă este ridicată de vânzările de televizoare cu ecran plat. Din nou, superstarul electronicelor, televizorul cu ecran plat, a fost singurul de pe aceasta piaţă care a înregistrat rate de creştere de două cifre în primele trei luni. În afară de o evoluţie pozitivă timidă în sectorul dispozitivelor de navigaţie, datorată în mare parte vânzărilor de produse cu preţuri foarte atractive, toate celelalte electronice, în ciuda unor mici îmbunătăţiri, încă înregistrează valori negative.
Telecom – vânzările de smartphone-uri câştigă gradual cotă de piaţă
Valoarea totală a pieţei de dispozitive de telecomunicaţii (telefoane mobile şi smartphone-uri) a scăzut cu 1,5% în primul trimestru al lui 2011 comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2010, însumând 41 milioane de euro.
În acelaşi timp, vânzările în unităţi pentru aceste dispozitive au scăzut şi mai mult decât cele în valoare din cauza declinului de pe piaţa telefoanelor mobile. Unul dintre motivele pentru această scădere îl reprezintă rata de penetrare pentru această categorie, care este mai mare decât cea a oricărei alte categorii monitorizate de GfK.
Scăderea în valoare este mai mică decât scăderea în unităţi datorită creşterii continue a ponderii smartphone-urilor, ceea ce a crescut preţul mediu de achiziţie în sectorul telecom. Vânzările de smartphone-uri cresc rapid, câştigând gradual cotă de piaţă în detrimentul telefoanelor mobile şi dublându-şi vânzările în unităţi faţă de trimestrul anterior.