Consiliul General al Municipiului Bucureşti a votat pentru referendumul local propus de primarul general al Capitalei, Nicușor Dan. Acesta ar urma să fie organizat peste o lună de zile.
Referendumul propus de Nicușor Dan va avea loc pe 24 noiembrie
Consiliul General al Municipiului București a decis să organizeze un referendum local propus de primarul general al Capitalei, Nicușor Dan. S-au înregistrat 47 de voturi PRO, zero abțineri și două voturi CONTRA. Referendumul va avea loc pe data de 24 noiembrie 2024, în aceeași zi cu primul tur al alegerilor prezidențiale.
Nicușor Dan a reamintit tuturor că este perfect legal să organizeze un referendum local în același timp cu alegerile prezidențiale. Singura problemă este de natură tehnică, dar ea poate fi rezolvată printr-un proiect de lege propus de PNL. Dacă referendumul ar fi organizat separat, costurile ar fi între 7 milioane de lei – 10 milioane de lei.
Întrebarea propusă de social-democrați este:
„Sunteţi de acord ca Primăria Bucureşti să finanţeze şi să implementeze un program de educaţie pentru sănătate şi prevenire a consumului de droguri în toate şcolile din Bucureşti?”
Întrebările propuse de primarul general al Capitalei sunt:
„Sunteţi de acord ca repartizarea între Primăria Municipiului Bucureşti şi Primăriile de Sector a impozitelor pe venit şi a taxelor şi impozitelor locale colectate de la bucureşteni să fie aprobată de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti?”
„Sunteţi de acord ca Primarul General al Municipiului Bucureşti să emită Autorizaţiile de Construire pe întreg teritoriul administrativ al oraşului?”
Referendumul va include întrebările sale
Referendumul va include cele două întrebări pe care el le-a propus.
Prima întrebare este legată de modul în care sunt împărțiți banii din taxele și impozitele bucureștenilor între Primăria Municipiului București (PMB) și primăriile de sector deoarece există de mult timp o discrepanță între responsabilitățile PMB și banii pe care îi primește de la Executiv, comparativ cu sectoarele. A doua întrebare vizează posibilitatea ca primarul general al Bucureștiului să emită autorizațiile de construire pentru întregul oraș, așa cum se întâmplă în toate capitalele europene.
„Consiliul General a votat declanşarea referendumului local pentru 24 noiembrie. Referendumul local va avea cele două întrebări pe care le-am propus, una privind împărţirea banilor care se strâng din taxele şi impozitele bucureştenilor între Primăria generală şi primările de sector, pentru că de ani de zile există o discrepanţă între atribuţiile noastre şi banii pe care îi primim noi, distribuiţi de către guvern din aceste taxe şi impozite, şi atribuţiile sectoarelor şi banii pe care îi primesc dumnealor.
A doua întrebare se referă la posibilitatea ca primarul municipiului Bucureşti să emite autorizaţiile de construire pe toată suprafaţa oraşului, aşa cum se întâmplă în toate capitalele europene.
Traficul din Bucureşti, care-i principala problemă a bucureştenilor, vine din modul în care s-a dezvoltat urbanistic oraşul ăsta, necontrolat, şi atunci, dacă primarul municipiului este responsabil de trafic, e normal ca primarul să fie responsabil şi de modul în care se construieşte în oraş”, a declarat primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, în cadrul unei conferințe de presă.
Referendumul a fost convocat, iar hotărârea Consiliului General va fi trimisă prefectului Capitalei. El va informa Ministerul de Interne, care la rândul său va notifica Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) și se va forma un birou electoral municipal pentru a gestiona organizarea referendumului. Dacă Parlamentul României va adopta o lege care să permită combinarea referendumului local cu alegerile prezidențiale, nu va mai fi necesar un birou electoral municipal separat, acesta urmând să fie același cu cel pentru prezidențiale, iar în fiecare secție de vot se va folosi o singură comisie și mai multe buletine de vot: unul pentru alegerile prezidențiale și trei pentru referendumul local.
În cazul în care această lege nu va fi adoptată, primarii de sector vor trebui să găsească săli separate sau să vadă dacă este posibilă funcționarea a două comisii în aceeași sală, iar costurile vor fi mai mari, deoarece personalul suplimentar va trebui plătit conform legii, aceste cheltuieli fiind suportate de PMB.
„Consilierii Generali de la PSD au propus o a treia întrebare, care a fost votată de celelalte partide politice, legată de înfiinţarea de către primăria capitale a unei structuri care se ocupe de problematica drogurilor în municipiul Bucureşti. este o problemă foarte importantă pentru bucureşteni şi cu atât mai mult ea justifică necesitatea ca bugetul municipiului Bucureşti să fie mai mare decât cel de subzistenţă pe care îl are de ani de zile. referendumul a fost convocat şi, din acest moment, hotărarea de Consiliu general se duce la Prefectul Capitalei.
Prefectul înştiinţează, conform legii, Ministerul de Interne, care mai departe înştiinţează AEP-ul, se constituie un birou electoral municipal care va gestiona desfăşurarea acestui referendum. Dacă Parlamentul dă o lege prin care referendumul local se comansează cu alegerile naţionale, cu primul tur alegerilor prezidenţiale, în acel moment nu va mai fi nevoie de birou electoral municipal.
El va fi acelaşi cu biroul electoral municipal de la alegerile prezidenţiale şi în fiecare secţie de votare vom avea o singură comisie şi mai multe buletine de vot, turul întâi alegeri prezidenţiale şi aceste trei buletine de vot pentru referendumul nostru local. dacă nu se întâmplă lucrul ăsta, primarii de sector vor trebui să găsească săli diferite sau să vadă dacă sala permite funcţionarea a două comisii în aceeaşi sală şi, bineînţeles că şi costurile vor fi ceva mai mari pentru că toţi oamenii ăştia trebuie plătiţi conform legii, iar costurile vor fi suportate de Primăria Capitală”, a explicat primarul general al Capitalei.