În ciuda promisiunilor făcute de premierul Emil Boc, există riscul ca în 2011 să nu se finalizeze nici măcar 10 km din autostrada Transilvania.
Informaţii contradictorii
Deputatul Mircia Giurgiu a depus o interpelare pe adresa ministrului Anca Boagiu pentru a afla soarta proiectului autostrăzii Transilvania în 2011. În răspunsul trimis, Boagiu arată că nu e încă realizată nici măcar faza de proiectare pentru tronsonul Gilău-Mihăeşti, care cuprinde şi sectorul Gilău-Nădeşel.
Potrivit documentului semnat de Anca Boagiu, "termenul de finalizare a proiectării, respectiv data de începere a lucrărilor la acest tronson depind de alocările bugetare din anul 2011- 2014".
În acelaşi document mai este menţionat şi faptul că, "în funcţie de alocările bugetare", singurul tronson al autostrăzii pe care s-ar putea lucra anul viitor este tronsonul Suplacu de Barcău-Borş, care însă nu are nicio continuitate şi se opreşte într- un câmp petrolifer.
"Premierul a dat asigurări"
"Am vrut să ştiu ce soartă va avea acest proiect în 2011 şi am rămas oarecum surprins să aflu că, pentru tronsonul Gilău-Nădăşel, nu este încă realizată proiectarea. Asta e marea problemă. Premierul mi-a dat asigurări că măcar acest tronson de zece kilometri, Gilău-Nădăşel, va fi realizat în 2011. Cum? Vom vedea", conchide deputatul Mircia Giurgiu.
La rândul său, senatorul Marius Nicoară, membru în Comisia buget-finanţe din Senatul României, a declarat că, din informaţiile pe care le are, în anul 2011 nu va fi alocat nici măcar un leu pentru acest proiect. "Încă nu am primit nimic oficial, dar din informaţiile pe care le am nu vor exista bani alocaţi pentru această investiţie în anul 2011. Pentru a asigura viitorul acestui proiect am creat un grup de lobby, compus din parlamentari din Transilvania, ca să determinăm Ministerul Transporturilor să continue aceste lucrări", spune Nicoară.
La rândul lor, reprezentanţii Bechtel nu au luat încă o decizie în privinţa celor 800 de angajaţi pe care i-ar putea disponibiliza în cazul în care proiectul nu va mai beneficia de finanţare.
"Încă nu s-a luat nicio decizie concretă pentru că mă gândesc că şi cei de la Bechtel aşteaptă să vadă ce alocări bugetare vor primi", spune Daniel Don, directorul Agenţiei pentru Ocuparea Forţei de Muncă Cluj.
Optimismul lui Emil Boc
Luna trecută, la inaugurarea tronsonului Turda-Câmpia Turzii, premierul Emil Boc a afirmat că şantierul Autostrăzii Transilvania va continua în 2011 pe tronsonul de 10 kilometri cuprins între Gilău şi Nădăşel, localitate tranzitată de DN 1F, Cluj Napoca-Zalău.
"Trebuie să încheiem, după rectificarea de buget, protocolul cu Bechtel, astfel încât în primul trimestru al anului viitor să putem plăti datoriile restante. Apoi, pornim cu lucrărilepetronsonulGilău- Nădăşel, care ar fi un început pentru tronsonul care să ne ducă până la graniţa cu Ungaria", declara Emil Boc.
REACŢIA BECHTEL
"Probabil vom lucra între Borş şi Suplacu"
Directorul de comunicare al companiei americane Bechtel, Bogdan Sgârcitu, a declarat că proiectarea pe cele două tronsoane dintre Gilău şi localitatea Suplacu de Barcău, în lungime totală de 100 de kilometri, este în curs de execuţie. Cât priveşte soarta lucrărilor din anul 2011, oficialul de la Bechtel a declarat că încă nu s-a decis nimic în acest sens.
"Discuţii cu Ministerul Transporturilor există şi, cel mai probabil anul viitor, vom lucra la tronsonul dintre Borş şi Suplacu de Barcău, unde lucrările au fost începute în urmă cu mai mulţi ani. Legat de proiectare, ştiu că pentru tronsonul Gilău- Mihăieşti această etapă este în fază avansată, iar pentru tronsonul dintre Mihăieşti şi Suplacu de Barcău sunt efectuate în proporţie de 25 la sută", a spus Sgârcitu.
Pe de altă parte, reprezentantul companiei americane a ţinut să precizeze că Guvernul României are datorii de achitat faţă de Bechtel în valoare de aproape 100 de milioane de euro. Ultimul tronson inaugurat din Autostrada Transilvania este cel dintre Câmpia Turzii şi Turda.