Noi reguli privind emisiile de dioxid de carbon pentru camioane și autobuze în UE
Parlamentul European a adoptat miercuri noi măsuri, deja convenite cu Consiliul European, pentru a consolida obiectivele de reducere a emisiilor de dioxid de carbon pentru noile vehicule grele (HDV).
Regulamentul, care se referă la emisiile provenite de la noile camioane, autobuze și remorci, a fost aprobat de eurodeputați cu 341 de voturi pentru, 268 împotrivă și 14 abțineri, se arată într-un comunicat.
Emisiile de dioxid de carbon provenite de la camioanele mari, inclusiv vehiculele profesionale, cum ar fi camioanele de gunoi, basculantele sau betonierele și autobuzele vor trebui reduse cu 45% pentru perioada 2030-2034. De asemenea, pentru perioada 2035-2039 vor trebui reduse cu 65% și cu 90% începând cu 2040.
Până în 2030, autobuzele urbane noi vor trebui să își reducă emisiile cu 90% și să devină vehicule cu emisii zero până în 2035. Obiectivele de reducere a emisiilor sunt stabilite, de asemenea, pentru remorci (7,5%) și semiremorci (10%), începând cu 2030.
Legea prevede ca, până în 2027, Comisia Europeană să efectueze o analiză detaliată a eficacității și impactului noilor norme. Această revizuire va trebui să evalueze, printre altele, dacă normele trebuie aplicate și la camioanele mici.
Tranziția este esențială pentru îndeplinirea obiectivelor climatice
De asemenea, va fi analizat rolul unei metodologii de înregistrare a vehiculelor de mare tonaj care funcționează exclusiv cu carburanți neutri din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon și rolul pe care l-ar putea avea un factor de corecție a emisiilor de carbon în tranziția către vehiculele de mare tonaj cu emisii zero.
„Tranziția către camioane și autobuze cu emisii zero nu este doar esențială pentru îndeplinirea obiectivelor noastre climatice, ci și un factor crucial pentru un aer mai curat în orașele noastre. Oferim claritate pentru una dintre cele mai importante industrii de producție din Europa și un stimulent puternic pentru a investi în electrificare și hidrogen”, a declarat raportorul Bas Eickhout.
În etapele următoare, Consiliul European mai trebuie să aprobe în mod oficial acordul înainte ca acesta să poată intra în vigoare.
De menționat că, vehiculele de mare tonaj sunt responsabile pentru peste 25% din emisiile de gaze cu efect de seră provenite din transportul rutier în Uniunea Europeană și reprezintă peste 6% din totalul emisiilor de gaze de seră din UE.
Potrivit propunerii legislative a Comisiei, prezentată în februarie 2023, reducerea acestor emisii este esențială pentru obiectivele UE de a atinge neutralitatea climatică până în 2050 și de a reduce cererea de combustibili fosili importați.